Please use this identifier to cite or link to this item: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11346
Title: المهارات التدرسية ومستوي ممارستها لدي اساتذة التربية البدنية
Authors: كواشي, عبد الرؤوف
سلاطنية, عبد المهين
Issue Date: 6-Jun-2023
Abstract: العنوان: المهارات التدريسية ومستوى ممارستها لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية. هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى ممارسة أستاذ التربية البدنية والرياضية للمهارات التدريسية (التخطيط، التقويم، التنفيذ، إدارة الصف، الكفاءة الشخصية)، ومعرفة فرق المتوسطات لاستجابات أساتذة التربية البدنية والرياضية في مستوى ممارسة أستاذة التربية البدنية والرياضية لأبعاد المهارات التدريسية (التخطيط، التقويم، التنفيذ، إدارة الصف، الكفاءة الشخصية) تبعا لمتغيرات (الجنس، الطور التعليمي، الخبرة المهنية) وقد استعمل المنهج الوصفي لملائمته طبيعة الدراسة، وتمثلت عينة الدراسة في (66) أستاذ من أساتذة التربية البدنية والرياضية للطورين المتوسط والثانوي بولاية تبسة تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة، ولجمع البيانات والمعلومات تم استخدام استبانة المهارات التدريسية لأستاذة التربية البدنية والرياضية تحتوي على (44) عبارة مقسمة على خمس محاور، التخطيط والتنفيذ والتقويم، إدارة الصف والكفاءة الشخصية، وخلصت نتائج الدراسة إلى: - تتميز المهارات التدريسية (التخطيط، التقويم، التنفيذ، إدارة الصف، الكفاءة الشخصية) عند أستاذ التربية البدنية والرياضية بدرجة مرتفعة. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى المعنوية (s ≤ 0.05) في مستوى ممارسة أستاذة التربية البدنية والرياضية لأبعاد المهارات التدريسية (التخطيط، التنفيذ، التقويم، إدارة الصف، الكفاءة الشخصية) تبعا لمتغيرات (الجنس، الطور التعليمي، الخبرة المهنية).
Description: The studyaimed to identify the level of physical and sports educationteacher's practice of teachingskills (planning, evaluation, implementation, class management, personalcompetence), and to know the averagedifference of the physical and sports educationteachers' responsesat the level of physicaleducation and sports teacher's practice of the dimensions of teachingskills (planning, evaluation, implementation, class management, personalcompetence) according to the variables (gender, educational stage, professionalexperience). The descriptive approachwasused due to itssuitability to the nature of the study.The sample of the studyconsisted of (66) teachers of physicaleducation and sports for the intermediate and secondary stages in the state of Tebessa, whowerechosen in a simple randommanner. To collect data and information, a questionnaire wasused for the teachingskills of teachers of physical and sports educationcontaining (44) phrases dividedinto five axes, planning, implementation and evaluation. Class management and personalcompetence. The results of the studyconcluded: - Teachingskills (planning, evaluation, implementation, class management, personalcompetence) are distinguished by a highdegree of physical and sports éducationteacher. - There are no statisticallysignificantdifferencesat the level of significance (s ≤ 0.05) in the level of physicaleducation and sports teacher's practice of the dimensions of teachingskills (planning, implementation, evaluation, classroom management, personalcompetence) according to the variables (sex, educational stage, professionalexperience). Keywords: teachingskills; Teachers of physicaleducation and sports.
URI: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11346
Appears in Collections:مذكرات معهد علوم وتقنيات النشاطات الرياضية والبدنية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
علاء.pdf1,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools