Please use this identifier to cite or link to this item: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11375
Title: التوجه البيئي للتسويق ودوره في تعزيز سلوك المستهلك الأخضر
Authors: بورجي, ايمان
عبدي, زينب
زايدي, عبد السلام
Keywords: This study aims to define the environmental orientation of marketing and its role in promoting the behaviour of the green consumer of the Petroleum Corporation as a marketed enterprise of the green product GPL/C (Sirghaz), i.e. green marketing, which included green marketing as an independent variable measured through the following dimensions: green product, green pricing, green promotion and green distribution. For green consumer behaviour as a follow-on variable, it was measured through three dimensions: environmental interests, environmental knowledge, environmental awareness, and the study community in individuals with a sargas-driven cars. A random sample of 200 individuals was selected. The study found a statistically significant impact between the environmental orientation of marketing (green marketing) and the green consumer behaviour towards environmentally friendly products (GPL/C). The study found a number of proposals, the most important of which may be the development of marketing programmes for the marketing of the sargas product, by supporting and financing activities for environmental protection and promotion using all the promotional means that encourage consumers to adopt the values and culture of consumption of environmentally friendly products.
التسويق البيئي، التسويق الأخضر، المزيج التسويقي الأخضر، سلوك المستهلك الأخضر.
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة الشهيد الشيخ العربي التبسي تبسة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على أهمية التوجه البيئي للتسويق ودوره في تعزيز سلوك المستهلك الأخضر بمؤسسة نفطال باعتبارها مؤسسة مسوقة للمنتج الأخضر GPL/C ( سيرغاز) ،وقد شملت هذه الدراسة التسويق الأخضر كمتغير مستقل تم قياسه من خلال الأبعاد التالية: المنتج الأخضv، التسعير الأخضر، الترويج الأخضر، التوزيع الأخضر، أما بالنسبة لسلوك المستهلك الأخضر كمتغير تابع فقد تم قياسه من خلال ثلاثة أبعاد هي: الإهتمامات البيئية، المعرفة البيئية، الوعي البيئي و تمثل مجتمع الدراسة في الأفراد الذين يملكون سيارات تعمل بسيرغاز ، حيث تم إختيار عينة عشوائية بلغ حجمها 200 فرد، وقد توصلت الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية بين التوجه البيئي للتسويق (التسويق الأخضر) و سلوك المستهلك الأخضر نحو المنتجات الصديقة للبيئة (مُنْتَج GPL/C)، كما خَلُصَتْ الدراسة إلى جملة من الإقتراحات لعل أهمها تطوير البرامج التسويقية الموجهة لتسويق المنتج سيرغاز، من خلال دعم وتمويل الأنشطة الخاصة بحماية البيئة والترويج لها بإستخدام كافة الأدوات الترويجية التي تشجع زبائن المؤسسة على تبني قيم وثقافة إستهلاك منتجات صديقة للبيئة.
URI: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11375
Appears in Collections:02- قسم العلوم التجارية



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools