Please use this identifier to cite or link to this item: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11583
Title: دور صناع المحتوى الاقتصادي عبر منصة الفايسبوك في نشر الفكر المقاولاتي لدى الشباب الجامعي دراسة ميدانية على عينة ماستر 02 بكلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير قسم إدارة الأعمال جامعة الشهيد الشيخ العربي التبسي – تبسة
Authors: بكور وسام, عميري سهام
Keywords: صناع المحتوى الاقتصادي – الفكر المقاولاتي– الشباب الجامعي – منصات التواصل الاجتماعي ( منصة الفايسبوك
Issue Date: 12-Jun-2024
Abstract: انطلقت هذه الدراسة من هدف عام يتمثل في معرفة دور صناع المحتوى الاقتصادي عبر منصة الفايسبوك في نشر الفكر المقاولاتي لدى الشباب الجامعي ، بالتركيز على التعليمات والتكوينات التي يقدمها هؤلاء الخبراء والاستشاريون الاقتصاديون لصقل وتوجيه أفكار الطلبة الجامعيين وحثهم على تبني الفكر المقاولاتي بالارتكاز على بنية تحتية ترسم لهم مسار مدعم وتفتح لهم أفاق ريادية تمكنهم من التفكير خارج الصندوق وتبعد عنهم مخاوف الاصطدام بواقع البطالة ، وتأهلهم بعد تخرجهم الولوج في مجال عملي مميز يشجع على الإبداع وإبراز المواهب بتوظيف المؤهلات العلمية والمعارف المكتسبة جراء تبني هذا الفكر لأداء ادوار حيوية في مجال الأعمال الريادية ، جاءت هذه الدراسة ضمن إطار مفهوم التمكين من الناحية المنهجية والنظرية وكذا التطبيقية من اجل تحقيق ذلك الهدف ، فوظفت المنهج الوصفي بالتطبيق على عينة قصدية شملت 91 مفردة من طلبة ماستر 02 تخصص إدارة أعمال قسم التسيير بكلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة الشهيد العربي التبسي - تبسة - ، وتم الاعتماد بالأساس على استمارة استبيان كأداة للقياس وجمع البيانات المرتبطة بالدراسة ، وقد خلصت الدراسة إلى إبراز العلاقة بين المتغييرات وتوصلت إلى عدة نتائج تجيب عن الأسئلة الفرعية مطروحة سابقا. الكلمات المفتاحية : صناع المحتوى الاقتصادي – الفكر المقاولاتي– الشباب الجامعي – منصات التواصل الاجتماعي ( منصة الفايسبوك). Summary of the Study: This study aims to understand the role of economic content creators on the Facebook platform in promoting entrepreneurial thinking among university students. It focuses on the guidance and training provided by these economic experts and consultants to refine and direct students' ideas, encouraging them to adopt an entrepreneurial mindset. This is achieved through a supportive infrastructure that charts a reinforced path and opens up entrepreneurial horizons, enabling students to think outside the box, alleviate fears of unemployment, and qualify them for distinctive practical fields after graduation. These fields promote creativity and showcase talents by utilizing scientific qualifications and knowledge gained through adopting this mindset to perform vital roles in the entrepreneurial business sector. The study is framed within the concept of empowerment, from methodological, theoretical, and practical perspectives, to achieve this goal. A descriptive method was employed, applied to a purposive sample of 91 Master's students specializing in Business Administration in the Department of Management at the Faculty of Economic, Commercial, and Management Sciences, University of Martyr El ArbiTebessi - Tebessa. A questionnaire was used as the primary tool for measurement and data collection. The study highlighted the relationship between variables and reached several conclusions answering the previously posed sub-questions. Keywords:Economic content creators - Entrepreneurial thinking - University youth - Social media platforms (Facebook)
URI: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11583
Appears in Collections:1.مذكرات العلوم الإنسانية



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools