Please use this identifier to cite or link to this item: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11614
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبكاي آية, مسعي إلهام-
dc.date.accessioned2024-07-17T10:06:16Z-
dc.date.available2024-07-17T10:06:16Z-
dc.date.issued2024-06-13-
dc.identifier.urihttp//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11614-
dc.description.abstractالملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أهم المهارات الإتصالية التي تساهم في تطوير اللغة لدى أطفال المرحلة التحضيرية وذلك من خلال معرفة كيف يتم تحفيز الأطفال للتعبير عن أفكارهم ومشاعرهم بشكل إبداعي، بالإضافة إلى معرفة أهم الأنشطة اليومية التي يمكن تضمينها لتعزيز اللغة الشفهية والكتابية لدى أطفال المرحلة التحضيرية في بيئتهم وكيف تؤثر عليهم، وقد تم إجراء الدارسة على عينة قصدية عمدية من أولياء أطفال مؤسسة روضة التميز الخاصة بولاية تبسة، وقدرت ب75 مبحوث من المجتمع الإجمالي المقدر بـ300 ولي، وتندرج هذه الدراسة ضمن الدراسات الوصفية وتم الإعتماد فيها المنهج الوصفي الملائم لوصف الظواهر أما أداة جمع البيانات تمثلت في استمارة الإستبيان وإعتمدنا على المقابلة كأداة ثانوية، واستخدام الأساليب الإحصائية المتمثلة في التكرارات والنسب وعرض ومناقشة النتائج. الكلمات المفتاحية: المهارات الإتصالية، تطوير اللغة، أطفال المرحلة التحضيرية، الأولياء Abstract This study aims to identify the most important communication skills that contribute to language development in preschool children. It does so by exploring how children are encouraged to express their ideas and feelings creatively, as well as understanding the daily activities that can be included to enhance oral and written language in preschoolers within their environment and how these activities affect them. The study was conducted on a purposive sample of parents from the Excellence Kindergarten in Tébessa , with a sample size of 75 out of an estimated total community of 300 parents. This study falls within the descriptive research category, using a descriptive approach suitable for describing phenomena. The data collection tool was a questionnaire, supported by interview as a secondary tool, and statistical methods such as frequencies, percentages, and presentation and discussion of results were employed. Key words: Communication skills, developing the language of preparatory stage children, parents.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.subjectالمهارات الإتصالية، تطوير اللغة، أطفال المرحلة التحضيرية، الأولياءen_US
dc.titleالمهارات الإتصالية و تطوير اللغة لدى أطفال المرحلة التحضيرية دراسة ميدانية على أولياء أطفال مؤسسة التميز الخاصة بولاية – تبسةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:1.مذكرات العلوم الإنسانية



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools