Please use this identifier to cite or link to this item: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11626
Title: أثر الإعلانات الممولة على تجربة التسوق الإلكتروني عبر تطبيق الأنستغرام دراسة ميدانية على عينة طلبةجامعة - تبسة
Authors: بوزيد ذكرى, دمان آية
Keywords: الإعلانات الممولة، التسوق الإلكتروني، الطالب الجامعي Digital communication, Algerian higher education institutions, digitalization, Tebessa University
Issue Date: 12-Jun-2024
Abstract: ملخص: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على أثر الاعلانات الممولة على التسوق الالكتروني عبر تطبيق الانستغرام مع اختيار الطلبة الجامعيين لجامعة الشيخ العربي التبسي كنموذج للدراسة. و ذلك من خلال معرفة عادات و أنماط استخدامهم للإعلانات الممولة في التسوق الالكتروني عبر تطبيق الانستغرام، و الكشف عن أسباب و دوافع استخدامها، اضافة الى الاشباعات المحققة من خلال ذلك. وقد تم إجراء الدراسة بالاعتماد على عينة الصدفة من الطلبة الجامعيين للشيخ العربي التبسي، وقدرت بـ 385 مبحوث من مجتمع البحث. و بما أن هذه الدراسة تندرج ضمن الدراسات الوصفية تم الاعتماد على المنهج الوصفي الملائم لجمع الحقائق ووصف الظواهر، وتم جمع البيانات بواسطة أداة الاستبيان الالكتروني و استخدام الاساليب الاحصائية المتمثلة في التكرارات و النسب و عرض و مناقشة النتائج، حيث تمثلت أهم النتائج التي توصلنا اليها من خلال هذه الدراسة في أن الاعلانات الممولة لها تأثير ايجابي التسوق الالكتروني عبر تطبيق الانستغرام للطلبة الجامعيين. Abstract : This study aims to examine the impact of sponsored advertisements on online shopping through the Instagram application, focusing on university students from the Sheikh Al-Arabi Tebessi University as a case study. The significance of this research lies in highlighting the influence of sponsored advertisements on the increasingly widespread phenomenon of online shopping. The study seeks to explore the effect of sponsored ads on the online shopping experience via Instagram, accompanied by several sub-questions regarding how consumers' habits and usage patterns are influenced by these ads, the reasons and motivations behind their use, and the primary gratifications achieved through them. To answer these questions, we employed the Uses and Gratifications Theory for analysis. The study was conducted using a convenience sample of 385 university students from Sheikh Al-Arabi Tebessi University. Given that this research falls under descriptive studies, we relied on the descriptive methodology to gather facts and describe phenomena. Data was collected through an electronic questionnaire, and statistical methods such as frequencies and percentages were used to present and discuss the results. The most significant finding of this study is that sponsored advertisements have a positive impact on online shopping through Instagram among university students.
URI: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11626
Appears in Collections:1.مذكرات العلوم الإنسانية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
memoire master finale.pdf3,63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools