Please use this identifier to cite or link to this item: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11643
Title: الأساليب الإقناعية في صفحة الكابتن إيلا عبر الأنستغرام؛دراسة سيميائية
Authors: كافي حدة, عبان مروى
Keywords: الإقناع، الإنستغرام
Issue Date: 12-Jun-2024
Abstract: تناولت هذه الدراسة موضوع الأساليب الإقناعية في صفحة الكابتن إيلا على الإنستغرام من منظور بناء الواقع الاجتماعي وذلك من خلال تحليل الدلالات الظاهرة والضمنية لمعرفة أهم الأساليب التي وظفتها الكابتن، اعتمدنا في ذلك على منهج التحليل السيميولوجي للكشف عن الدلالات الخفية لمضمون هذه الصفحة ومعناها وفق مقاربتي مارتين جولي ورولان بارث أما بالنسبة للعينة فاعتمدنا على عينة قصدية قوامها 10صور و10فيديوهات وبناء على ذلك كان التساؤل الرئيسي للدراسة كالتالي: ماهي الأساليب الإقناعية التي تستخدمها الكابتن إيلا في صفحتها على الأنستغرام؟ ويندرج ضمن هذا التساؤل جملة من التساؤلات الفرعية وهي كالتالي: 1/ ما هي المستويات التعيينية والتضمينة التي توظفها كابتن إيلا في صفحتها على الأنستغرام؟ 2/ ما هي المستويات الأيقونية المتضمنة في صفحة كابتن إيلا على الأنستغرام؟ 3/ ما هي المستويات الشكلية المتضمنة في صفحة كابتن إيلا على الأنستغرام؟ 4/ ما هي المستويات الألسنية المتضمنة في صفحة كابتن إيلا على الأنستغرام؟ حيث قمنا بتحديد مفاهيم الدراسة وشرحها كما قمنا بعرض الدراسات المشابهة لكل من الأساليب الإقناعية والصفحات الإسرائيلية وتحليلها وعرض نتائجها، وتطرقنا في المدخل التحليلي للدراسة إلى شرح نظرية بناء الواقع الاجتماعي وأسفرت الدراسة على أن الكابتن تعتمد على الإقناع من خلال أساليب متعددة على الأنستغرام مثل استخدام الصور والفيديوهات لجذب المتابعين والتفاعل معهم من خلال الردود على التعليقات والرسائل الخاصة، التي تبرز إنجازات إسرائيل في مجالات مختلفة، واستخدام القصص الشخصية للأفراد الذين تأثروا إيجابيا بتجاربهم في إسرائيل أو تأثيرها على حياتهم واستخدام الإحصائيات والبيانات الداعمة التي يمكن أن تعزز الإقناع بفعالية كذلك استخدامها للأمثلة العربية والاحاديث والأيات القرأنية، أيضا استخدام الشهادات والتوصيات من شخصيات معينة أو مؤثرة في تعزيز الدعم لإسرائيل وأيضا إبراز الجوانب الإنسانية والثقافية والتاريخية لإسرائيل لإثارة التعاطف والاهتمام بين الجمهور. Summary This study addressed the topic of persuasive methods on Captain Ella's Instagram page from the perspective of constructing social reality. This was done through analyzing the explicit and implicit meanings to identify the most important methods employed by Captain Ella. We relied on a semiotic analysis approach to uncover the hidden meanings of the content of this page and its significance, according to the approaches of Martine Joly and Roland Barthes. As for the sample, we relied on a purposive sample consisting of 10 images and 10 videos. Based on this, the main question of the study was as follows: What persuasive methods does Captain Ella use on her Instagram page? This main question encompassed a number of sub-questions, as follows: 1. What are the denotative levels employed by Captain Ella on her Instagram page? 2. What are the iconic levels contained in Captain Ella's Instagram page? 3. What are the formal levels contained in Captain Ella's Instagram page? 4. What are the linguistic levels contained in Captain Ella's Instagram page? The study revealed that the captain employs various persuasive techniques on Instagram to attract and engage followers. These techniques include the use of images and videos to draw in followers, and interacting with them through responses to comments and private messages. This engagement highlights Israel's achievements in various fields. Additionally, the captain shares personal stories of individuals who have been positively impacted by their experiences in Israel or by Israel’s influence on their lives. The use of supportive statistics and data further enhances the effectiveness of the persuasion. Moreover, the captain incorporates Arabic examples, Hadiths, and Quranic verses, as well as endorsements and testimonials from specific or influential figures to bolster support for Israel. The presentation of Israel's humanitarian, cultural, and historical aspects also serves to elicit sympathy and interest from the audience.
URI: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11643
Appears in Collections:1.مذكرات العلوم الإنسانية



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools