Please use this identifier to cite or link to this item: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11671
Title: مقترح برنامج إرشادي لعلاج صعوبات التعلم لدى تلاميذ مرحلة التعليم الإبتدائي
Authors: عوفار, شهيناز
Keywords: صعوبات التعلم،برنامج إرشادي،صعوبة الكتابة، learning difficulties, guidance program, writing
Issue Date: 9-Jun-2024
Abstract: العربية: تناولت الدراسة مقترح برنامج إرشادي لعلاج صعوبات التعلم لدى تلاميذ مرحلة التعليم الإبتدائي بمدرسة الشهيد الطيب بن محمد (نموذج مقترح)،حيث هدفت هذه الدراسة الى كشف وتشخيص تلاميذ السنة الثالثة إبتدائي الذين يعانون من صعوبات الكتابة، باستخدام الملاحظة والمقابلة وإختبار الكتابة، إنطلاقا من صياغة الفرضيات التالية : العامة: - البرنامج الإرشادي المقترح فعال في علاج صعوبات التعلم ( الكتابة) لدى تلاميذ مرحلة الإبتدائية الجزئية:- توجد الفروق ذات دلالة إحصائية في درجات تلاميذ قبل وبعد تطبيق البرنامج الإرشادي - معرفة الأسباب وتشخيص صحيح يساعد على نجاح البرنامج الإرشادي ،وإعتمدت الدارسة المنهج الوصفي في عرض الجلسات الإرشادية المتمثلة في (17) جلسة في مدة ثلاثة أشهر. الإنجلزية: The study dealt with a proposal for a counseling program to treat learning difficulties among primary school students at Martyr Tayeb Ben Mohammed School (proposed model). This study aimed to detect and diagnose third-year primary school students who suffer from writing difficulties, using observation, interview, and writing test, based on the formulation of hypotheses. next : General: - The proposed guidance program is effective in treating learning difficulties (writing) among primary school students Partial: - There are statistically significant differences in the grades of students before and after applying the counseling program - Knowing the causes and a correct diagnosis helps the success of the counseling program The study adopted the descriptive approach in presenting the counseling sessions, which consisted of (17) sessions over a period of three months
URI: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11671
Appears in Collections:1.مذكرات العلوم الإنسانية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة معدلة .pdf3,48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools