Please use this identifier to cite or link to this item: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11674
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorزاوش محبوبة, معلم نور الهدى-
dc.date.accessioned2024-07-21T12:27:21Z-
dc.date.available2024-07-21T12:27:21Z-
dc.date.issued2024-06-08-
dc.identifier.urihttp//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11674-
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية للكشف عن العلاقة بين الكفاءة الوالدية بالتنمر المدرسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط، والذين تم اختيارهم بطريقة العينة المتيسرة والمتاحة، تكونت العينة من (109) تلميذا وتلميذة موزعين على المستويات الأربعة للمرحلة المتوسطة. في الفترة الممتدة من فيفري 2024 إلى غاية أفريل 2024؛ بمتوسطة محمد الصديق بن يحي بالونزة؛ وللتحقق من صحة الفرضيات تم الاعتماد على المنهج الوصفي، إذ قمنا بتطبيق مقياسين مقياس للتنمر المدرسي لــ الصبحين والقضاة (2013) والمكون من (45)بندا، ومقياس للكفاءة الوالدية لـ (Buri. 1989) والمكون من صورتين صورة للأب وصورة للأم بـ (24) بندا لكليهما، ولمعالجة البيانات تم استخدام البرنامج الإحصائي للعلوم الاجتماعية spss v25 بالاعتماد على مجموعة من الأساليب الإحصائية والتي تمثلت في اختبار (ت) لعينتين مستقلتين،ومعامل الارتباط بيرسون، وتوصلت الدراسة إلى:  وجود علاقة ارتباطيه بين الكفاءة الوالدية والتنمر المدرسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسطة.  عدم وجود فروق دالة إحصائيا في متوسطات درجات سلوك التنمر المدرسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير الجنس.  وجود فروق دالة إحصائيا في متوسطات درجات سلوك التنمر المدرسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير المستوى الدراسي Study summary The current study aimed to reveal the relationship between parental competence to school bullying among middle school students, who were selected using a readily available sample method. The sample consisted of (109) male and female students distributed across the four levels of the middle school. During the period from February 2024 to April 2024; Muhammad Al-Siddiq Bin Yahya oeanza Middle School. To verify the validity of the hypotheses, we relied on the descriptive approach, as we applied two scales: a scale for school bullying by Al-Subhin and Al-Qudah (2013), which consists of (45), and a measure of parental competence by (Buri, 1989), which consists of two pictures: a picture of the father and a picture of the mother, with (24) items. For both of them, and to process the data, the Statistical Program for Social Sciences SPSS v25 was used, relying on a set of statistical methods, which were the t-test for two independent samples, and the Pearson correlation coefficient. The study concluded: - There is a weak correlation between parental competence and school bullying among middle school students.  There are no statistically significant differences in the average scores of school bullying behavior among middle school students due to the gender variable.  There are statistically significant differences in the average scores of school bullying behavior among middle school students due to the variable of academic level. Résumé de l'étude La présente étude visait à révéler la relation entre la compétence parentale et le harcèlement scolaire parmi les élèves du secondaire, sélectionnés à l'aide d'une méthode d'échantillonnage facilement disponible. L'échantillon était composé de (109) étudiants et étudiantes répartis dans les quatre niveaux du collège. Durant la période de février 2024 à avril 2024 ; Collège Muhammad Al-Siddiq Bin Yahya oeanza. Pour vérifier la validité des hypothèses, nous nous sommes appuyés sur l'approche descriptive, car nous avons appliqué deux échelles : une échelle de harcèlement scolaire d'Al-Subhin et Al-Qudah (2013), composée de (45), et une mesure du harcèlement parental. compétence par (Buri, 1989), qui se compose de deux images : une image du père et une image de la mère, avec (24) éléments. Pour les deux et pour traiter les données, le programme statistique pour les sciences sociales SPSS v25 a été utilisé, en s'appuyant sur un ensemble de méthodes statistiques, qui étaient le test t pour deux échantillons indépendants et le coefficient de corrélation de Pearson. L'étude a conclu : - Il existe une faible corrélation entre la compétence parentale et le harcèlement scolaire chez les collégiens.  Il n'y a pas de différences statistiquement significatives dans les scores moyens de comportement d'intimidation à l'école parmi les élèves du secondaire en raison de la variable de genre.  Il existe des différences statistiquement significatives dans les scores moyens de comportement d'intimidation à l'école parmi les élèves du secondaire en raison de la variable du niveau scolaire.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.subjectالكفاءة الوالدية , التنمر المدرسي ’ تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط parental competence; School bullying; Middle school students ، compétence parentale ; Harcèlement scolaire; Des collégiensen_US
dc.titleالكفاءة الوالدية كما يدركها الابناء وعلاقتها بالتنمر المدرسي لدى التلاميذ المرحلة المتوسطة بمدينة تبسةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:1.مذكرات العلوم الإنسانية



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools