Please use this identifier to cite or link to this item: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11676
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorروابح برهان الدين, ممو لبنى-
dc.date.accessioned2024-07-21T12:34:39Z-
dc.date.available2024-07-21T12:34:39Z-
dc.date.issued2024-06-10-
dc.identifier.urihttp//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11676-
dc.description.abstractملخص الدراسة: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الأساليب الإرشادية المستخدمة من طرف مستشاري التوجيه والإرشاد النفسي من وجهة نظر تلامذة المرحلتين المتوسطة والثانوية بولاية تبسة، وقد إعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي، وتم تطبيق أداة الدراسة التي عبارة عن مقياس تم بناؤه من طرف الطالبان والمكون من ستة أبعاد (الإرشاد الفردي، الإرشاد الجماعي، الإرشاد المباشر، الإرشاد غير المباشر، الإرشاد السلوكي، الإرشاد الديني)، على عينة قوامها (77) تلميذ وتلميذة مقسمين بين إحدى متوسطات وإحدى ثانويات ولاية تبسة (39 تلميذ من المتوسطة و38 تلميذ من الثانوية)، تم إختيارهم بطريقة متاحة، وبعد تفريغ وتحليل هذه البيانات تم إختبار فرضية الدراسة باستخدام برنامج (Spss V25) من خلال إختبار (T.test) للمجموعات المستقلة (Independent samples T test)، أسفرت الدراسة على النتائج التالية: _ وجود تفاوت في إستخدام الأساليب الإرشادية عند مستشاري التوجيه والإرشاد النفسي في الممارسة التطبيقية مع تلامذة المرحلتين المتوسطة والثانوية. _ وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى (0.05) في إستجابات أفراد العينة على مقياس الأساليب الإرشادية تعزى لمتغير المرحلة الدراسية، ما عدا أسلوب الإرشاد الديني. Abstract: The current study aimed to identify the counseling methods used by counselors of guidance and psychological counseling from the point of view of middle and secondary school students in the state of Tebessa, and we relied in this study on the descriptive approach, and the study tool was applied, which is a measure built by the two students and consists of six dimensions (individual counseling, group counseling, direct counseling, indirect guidance, behavioral guidance, religious guidance), on a sample of (77) male and female students divided between one of the averages and one of the secondary Tebessa governorate (39 middle school students and 38 high school students), were selected in an available way, and after unpacking and analyzing these data, the study hypothesis was tested using the (Spss V25) program through the (T.test) test for independent groups. (Independent samples T test), the study resulted in the following results: _ There is a disparity in the use of counseling methods when counselors guidance and psychological counseling in applied practice with students of the intermediate and secondary education stages. _ The presence of statistically significant differences at the level (0.05) in the responses of the sample members on the scale of counseling methods attributed to the variable of the school stage, except for the method of religious guidance.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.subjectالأساليب الإرشادية؛ مستشاري التوجيه والإرشاد النفسي؛ تلامذة المرحلتين المتوسطة والثانوية ، counseling methods ; counselors guidance and psychological counseling ; students of the intermediate and secondary education stagesen_US
dc.titleالاساليب الارشادية المستخدمة من طرف مستشاري التوجيه والارشاد النفسي من وجهة نظر تلاميذ المرحلتين المتوسطة والثانوية بولاية تبسةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:1.مذكرات العلوم الإنسانية



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools