Please use this identifier to cite or link to this item:
http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11679
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | لسود وناسة, مناعي لطيفة | - |
dc.date.accessioned | 2024-07-21T12:55:08Z | - |
dc.date.available | 2024-07-21T12:55:08Z | - |
dc.date.issued | 2024-06-06 | - |
dc.identifier.uri | http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11679 | - |
dc.description.abstract | الملخص: أجريت هذه الدراسة على عينة تتكون من 50 شخصًا لمعرفة دور التنشئة الجماعية والقيم التنظيمية في بناء هوية العامل، باستخدام استبيان مكون من 27 عبارة موزعة على محورين و تم التحقق من ثبات الاستبيان باستخدام معامل ألفا كرونباخ، وكانت قيمته 0.905 مما يدل على ثبات عالي للاستبيان كما تم التأكد من اتباع البيانات للتوزيع الطبيعي باستخدام اختبار كولموجروفسميرنوف. أظهرت النتائج أن التفاعل الاجتماعي وتبادل الخبرات بين العمال يساعد على أداء العمل بشكل أفضل ويساهم في فهم الدور المهني كما بينت النتائج أن المؤسسة توفر بيئة عمل تشجع على التطور المهني، وأن العمل الجماعي يزيد من رغبة العامل في إنجاز المهام المطلوبة وتبين أن المنصب الوظيفي والاهتمام من قبل المؤسسة والعدالة في القوانين واللوائح يؤثر بشكل إيجابي على هوية العامل وأدائه كما لعبت عوامل مثل الرقابة والمسؤولية الفردية والتحفيز والدعم المؤسسي دورًا في تحسين الأداء والمشاركة الإيجابية للعاملين. اختبار الفرضيات: • تم رفض الفرضية الصفرية الأولى وقبول الفرضية البديلة بأن التنشئة الجماعية تساهم في تشكيل بناء هوية العامل. • تم رفض الفرضية الصفرية الثانية وقبول الفرضية البديلة بأن القيم التنظيمية تساهم في بناء هوية العامل الجديد. Summary This study was conducted on a sample of 31 people to determine the role of collective upbringing and organizational values in building a worker’s identity, using a questionnaire consisting of 27 statements distributed on two axes. The reliability of the questionnaire was verified using Cronbach’s alpha coefficient, and its value was 0.905, which indicates high reliability of the questionnaire as well. The data were confirmed to follow a normal distribution using the Kolmogorov-Smirnov test. The results showed that social interaction and the exchange of experiences between workers helps to perform work better and contributes to understanding the professional role. The results also showed that the organization provides a work environment that encourages professional development, and that teamwork increases the worker’s desire to accomplish the required tasks. It was found that job position and interest By the institution, fairness in laws and regulations positively affects the worker’s identity and performance. Factors such as control, individual responsibility, motivation, and institutional support also played a role in improving the performance and positive participation of workers. Hypothesis testing: • The first null hypothesis was rejected and the alternative hypothesis was accepted that collective upbringing contributes to shaping the worker’s identity structure. • The second null hypothesis was rejected and the alternative hypothesis was accepted that organizational values contribute to building the identity of the new worker. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.subject | التنشئة التنظيمية، هوية العامل ، organizational upbringing - worker identity | en_US |
dc.title | التنشئة التنظيمية و دورها في بناء هوية العامل دراسة ميدانية بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بالقطب الجامعي ولاية تبسة | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | 1.مذكرات العلوم الإنسانية |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
التنشئة التنظيمية ودورها في بناء هوية العامل.pdf | 3,72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Admin Tools