Please use this identifier to cite or link to this item: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11690
Title: اتجاهات أساتذة التعليم الثانوي نحو التدريس ضمن المقاربة بالكفاءات دراسة ميدانية بثانويتي مالك بن النبي – سعدي الصديق - ولاية تبسة
Authors: سوالمية, عبد الرزاق
Keywords: اتجاهات –أساتذة التعليم الثانوي- التدريس – المقاربة بالكفاءات
Issue Date: 12-Jun-2024
Abstract: ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف اتجاهات الأساتذة التعليم الثانوي نحو التدريس ضمن المقاربة بالكفاءات و تحديد العوامل التي تؤثر في تلك الاتجاهات، تم اختيار عينة الدراسة أساتذة التعليم الثانوي من ثانويتي مالك بننبي وسعدي الصديق تبسة، و تم استخدام المنهج الوصفي واعتمدنا على الاستبيان لجمع البيانات. تضمن استبيان مجموعة من الأسئلة التي تهدف إلى قياس اتجاهات الأساتذة نحو التدريس بالمقاربة بالكفاءاتبهذا تحليل البيانات المجمعة من الاستبيانات توصلت الدراسة إلى نتائج مهمة، يُظهر الأساتذة اتجاهات إيجابية قوية نحو بناء المناهج وفق المقاربة بالكفاءات، حيث يقدرون أهمية هذه المقاربة في تحقيق الأهداف التعليمية والبيداغوجية، ويستفيدون من الأدوات المساعدة مثل الوثائق المرافقة ودليل الأستاذ. بناءً على هذه النتائج يمكن استنتاج أن الأساتذة يقدرون طرائق التدريس المعتمدة في المقاربة بالكفاءات ويشعرون بالرضا عند تطبيقها، حيث يعتبرونها شيقة وفعالة في تنمية مهارات التفكير العليا لدى المتعلمين وجعلهم محور العملية التعليمية. Abstact: This study aims to explore the attitudes of secondary education teachers towards teaching against the competency approach and to identify the factors that influence those attitudes. The sample of the study was selected secondary education teachers from Malek Ben Nabi and Saadi Al-Siddiq secondary schools in Tebessa. The descriptive approach was used and we relied on the questionnaire to collect data. The questionnaire included a set of questions aiming to measure professors’ attitudes towards teaching based on the competency approach. By analyzing the data collected from the questionnaires, the study reached important results. Professors show strong positive trends towards building curricula according to the competency approach, as they appreciate the importance of this approach in achieving educational and pedagogical goals. They benefit from auxiliary tools such as accompanying documents and the professor’s guide. Based on these results, it can be concluded that professors appreciate the teaching methods adopted in the competency approach and feel satisfied when applying them, as they consider them interesting and effective in developing higher-order thinking skills among learners and making them the focus of the educational process.
URI: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11690
Appears in Collections:1.مذكرات العلوم الإنسانية



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools