Please use this identifier to cite or link to this item: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11742
Title: إتجاهات الوالدين نحو دور استخدام الهاتف المحمول في التحصيل الدراسي للأبناء دراسة ميدانية لعينة من ثانويات بلدية تبسة
Authors: هلة رفقة, بوعلاق هنيدة
Keywords: الاتجاهات، الهاتف المحمول، التحصيل الدراسي ، Trends, mobile phone, academic achievement
Issue Date: 6-Jun-2024
Abstract: الملخص : يتمحور موضوع هذه الدراسة حول اتجاهات الوالدين نحو دور استخدام الهاتف المحمول في التحصيل الدراسي للابناء وذلك لمعرفة ما اذا كان للهاتف المحمول دور في التحصيل الدراسي للابناء ام لا وذلك من خلال اتجاهات اوليائهم ولذلك فقد اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي وكذلك اعتمدنا في ادوات جمع البيانات على الاستبيان وقد قمنا بتوزيعها على عينة حجمها 140 بالاضافة الى ذلك فقط اعتمدنا على العينة العشوائية البسيطة ومن خلال ذلك توصلنا الى جملة النتائج التالية: _أن الإناث(الامهات) هن الأكثر وعياً بإسهام إستخدام الهاتف المحمول في البحث عن المعلومات التي يبحث عنها الأبناء في تحصيلهم الدراسي ب 63% عكس الذكور(الاباء) الذين يتميزو بوعيهم بأهمية وجود ضوابط أسرية لإستخدام الهاتف المحمول في التحصيل الدراسي من قبل الأبناء ب 57%. _أن الاولياء الأقل سنا والجامعين والموظفين هم الأكثر موافقة بإسهام الهاتف المحمول في التحصيل الدراسي من قبل الأبناء وأهمية وجود الضوابط الأسرية لاستخدام الهاتف المحمول من قبل الأبناء. _ أن مساهمة الهاتف المحمول في البحث عن المعلومات التي يحتاجها تلاميذ الثانوية في بلدية تبسة تراوحت بين متوسطة ومرتفعة وكانت بمتوسط حسابي يقع في الفئة الرابعة مما يدل على موافقة الأغلبية على مساهمة الهاتف المحمول للبحث عن المعلومات _ أظهرت النتائج وجود إجماع لأهمية وجود الضوابط الأسرية مما يدل على أهمية هذه الضوابط Absract: The subject of this study revolves around parents’ attitudes towards the role of mobile phone use in their children’s academic achievement, in order to determine whether or not the mobile phone has a role in their children’s academic achievement, through their parents’ attitudes. Therefore, in this study, we relied on the descriptive approach and also relied on data collection tools. We distributed the questionnaire to a sample size of 140. In addition, we relied on a simple random sample, and through that we arrived at the following results: _Females (mothers) are the most aware of the contribution of the use of the mobile phone in searching for the information that their children seek in their academic achievement, at 63%, unlike males (fathers), who are distinguished by their awareness of the importance of having family controls for the use of the mobile phone in their children’s academic achievement, at 57%. _The younger guardians, university teachers, and employees are the ones who most agree with the contribution of the mobile phone to children’s academic achievement and the importance of having family controls for the use of the mobile phone by children. _ The contribution of the mobile phone in searching for information needed by secondary school students In the municipality of Tebessa, it ranged between medium and high, and the arithmetic average was in the fourth category, which indicates the majority’s approval of the mobile phone’s contribution to searching for information. _ The results showed that there is a consensus on the importance of having family controls, which indicates the importance of these controls
URI: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11742
Appears in Collections:1.مذكرات العلوم الإنسانية



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools