Please use this identifier to cite or link to this item: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11744
Title: رقمنة الكتاب المدرسي وأثره على العملية التعليمية، دراسة ميدانية للمدارس النموذجية لولاية تبسة
Authors: جباري صفاء, مباركة سهام
Keywords: الكتاب المدرسي ، العملية التعليمية ، Digitization,School book, educational process
Issue Date: 4-Jun-2024
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى إبراز أثر استخدام الكتاب الرقمي على العملية التعليمية في المدرسة الجزائرية وتسليط الضوء على سلبيات وايجابيات الكتاب الرقمي المدرسي لتطوير العملية التعليمية، من منظور المعلمين، إعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، كما إعتمدت الدراسة على الاستمارة كأداة تكونت من 32 بند موزعة على 4 محاور، حيث أجريت الدراسة مسح شامل لأربعة مدارس إبتدائية تعتمد على نظام التدريس بالألوحة الإلكترونية بولاية تبسة، حيث تطبق في السنوات الثالثة والرابعة والخامسة فقط على مستوى كل مدرسة ، وقدر عددهم ب15 مفردة، بتطبيق برنامج spss و الانحدار ابسيط، توصلت الدراسة الى النتائج الاتية: استخدام الكتاب الرقمي له اثر سلبيعلى طرق التدريس، بالنسبة للمعلم بينما تزيد الالواح اللكترونية من خلال تطبيق مكتبتي الذي يتواجد بع الكتب على زيادة التحصيل الدراسي للتلميذ فكان له اثر إيجابي بينما الكتاب الرقمي كان له اثر سلبي على محتوى المناهج التعليمية. Summary This study aimed to highlight the impact of using the digital book on the educational process in Algeria and to determine the effectiveness of digitizing the textbook to develop the educational process, the concept of book digitization and how to apply it in the educational process, and also to identify the reality of book digitization in educational institutions. In our study, we relied on the descriptive approach. We also relied on the form data collection tools, as the study was conducted in four primary schools that rely on the electronic board teaching system in some municipalities of the state of Tebessa, where we distributed the form to 15 of the study sample. We relied on a comprehensive survey method and studied all the institution’s vocabulary. The following conclusions were reached: Using the digital book does not develop teaching methods. The digital book does not help in planning a lesson. The digital book does not help in saving lesson time. The digital book does not help in giving better results than using the paper book. The digital book does not help in delivering... Lesson in a better way. The digital book does not contribute to raising teaching efficiency in terms of knowledge, planning, and productivity. The digital book does not provide sources and resources (educational aids) for delivering the lesson.
URI: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11744
Appears in Collections:1.مذكرات العلوم الإنسانية



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools