Please use this identifier to cite or link to this item: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11784
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorقطيش علاء الدين, محمودي آية-
dc.date.accessioned2024-09-04T09:10:26Z-
dc.date.available2024-09-04T09:10:26Z-
dc.date.issued2024-06-06-
dc.identifier.urihttp//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11784-
dc.description.abstractملخص الدراسة بالعربية: تعتبر الإدارة الإلكترونية من المجالات الحديثة التي تسعى التنظيمات لاستخدامها في تحسين أداء موظفيها وتعزيز كفاءتهم في العمل، ومن هنا جاءت الإشكالية الرئيسية لهذه الدراسة، التي تستفسر عن انعكاسات الإدارة الإلكترونية على أداء الموظفين في بلدية نقرين، وهو ما يمثل تحدياً مهماً. ومن أجل فهم عمق تأثير الإدارة الإلكترونية على الأداء الوظيفي، تم تحديد ثلاثة تساؤلات فرعية تتعمق في تحليل العوامل المحددة التي قد تؤثر على هذا التأثير: 1. ما هي تأثيرات التحكم في تقنيات الحاسوب على سرعة الإنجاز في بلدية نقرين؟ 2. كيف يؤثر نظام الاتصال الإلكتروني على التنسيق الإداري في بلدية نقرين؟ 3. ما هي الآثار المترتبة عن صناعة المعرفة على التدريب والتطوير في بلدية نقرين؟ تمت الدراسة في بلدية نقرين بولاية تبسة، حيث تم اختيار 48 موظفًا ليكونوا العينة .وتم تقسيم الدراسة إلى جزئين رئيسيين: الجانب النظري والجانب الميداني. في الجانب النظري، تم تقسيم الدراسة إلى ثلاثة فصول، حيث تم التركيز في الفصل الأول على يناء الإشكالية وتوضيح التساؤلات الفرعية للدراسة، وكذلك استعراض النظريات المتعلقة بتوظيف التكنولوجيا لتحسين الأداء الوظيفي، وفي الفصل الثاني، تم التركيز على استعراض مفهوم الإدارة الإلكترونية وتوضيح ماهيتها وأهميتها في بيئة العمل الحديثة، أما الفصل الثالث، فكان مخصصًا لدراسة المتغير التابع وهو الأداء الوظيفي وأهميته في سياق البحث، أما الجانب الميداني، فقد تم تقسيمه إلى فصلين، حيث تم التركيز في الفصل الرابع على الإجراءات المنهجية للدراسة الميدانية، بما في ذلك تحديد المجال المكاني والزماني والبشري للدراسة، وبعد ذلك تحديد منهج الدراسة وأدوات جمع البيانات،والفصل الخامس، كان مخصصًا لعرض وتحليل وتفسير البيانات المجموعة، بما في ذلك تحليل البيانات المأخوذة من استمارات الاستبيان المعدة لموظفي البلدية،وختامًا، تم مناقشة النتائج وطرح بعض المواضيع القابلة للتفكير والتوصيات والاقتراحات المستقبلية، ومن خلال النتائج العامة للدراسة، تم التأكيد على صحة الفرضية الرئيسية التي تفترض أن الإدارة الإلكترونية تحسن من الأداء الوظيفي للعاملين في بلدية نقرين، وبالتالي، فإن هذه الدراسة تقدم إضافة مهمة إلى فهمنا لدور التكنولوجيا في تحسين أداء الموظفين وتعزيز الكفاءة في العمل في المؤسسات الخدماتية Abstract : Electronic management is among the modern fields that organizations strive to utilize to enhance the performance and efficiency of their employees. Hence arose the main problem of this study, which inquires about the implications of electronic management on the performance of employees in the municipality of Négrine, representing a significant challenge. To deeply understand the impact of electronic management on job performance, three sub-questions were identified to delve into analyzing the specific factors that may affect this impact: 1. What are the effects of computer technology control on the speed of accomplishment in the municipality of Négrine? 2. How does the electronic communication system affect administrative coordination in the municipality of Négrine? 3. What are the consequences of knowledge creation on training and development in the municipality of Négrine? The study was conducted in the municipality of Négrine, Tabessa province, where 48 employees were selected as the sample. The study was divided into two main parts: theoretical and practical. In the theoretical part, the study was divided into three chapters, focusing in the first chapter on building the problem and clarifying the sub-questions of the study, as well as reviewing the theories related to the use of technology to improve job performance. In the second chapter, the focus was on reviewing the concept of electronic management and explaining its nature and importance in the modern work environment. As for the third chapter, it was dedicated to studying the dependent variable, which is job performance, and its importance in the research context. As for the practical aspect, it was divided into two chapters, with the fourth chapter focusing on the methodological procedures of the field study, including identifying the field, time, and human scope of the study, and then determining the study methodology and data collection tools. The fifth chapter was devoted to presenting, analyzing, and interpreting the collected data, including analyzing the data obtained from the questionnaires prepared for the municipality's employees. Finally, the results were discussed, and some thought-provoking topics, recommendations, and future suggestions were presented. Through the overall results of the study, the validity of the main hypothesis was confirmed, assuming that electronic management improves the job performance of employees in the municipality of Négrine. Thus, this study provides a significant addition to our understanding of the role of technology in improving employee performance and enhancing efficiency in service institutions.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.subjectالإدارة الإلكترونية، تكنولوجيا المعلومات، التحول الرقمي، الأداء الوظيفي، كفاءة الموظفين، الموارد البشريةen_US
dc.titleالإدارة الإلكترونية و انعكاساتها على الأداء الوظيفي للعاملين دراسة ميدانية ببلدية نقرين – تبسةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:1.مذكرات العلوم الإنسانية



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools