Please use this identifier to cite or link to this item: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11818
Title: المناخ التنظيمي وتاثيره على الكفاءة المهنية لدى الأساتذة الجامعيين دراسة ميدانية بكلية الآداب واللغات بالقطب الجامعي دريد عبد المجيد – بولحاف الدير تبسة
Authors: براهمية روميسة, مرامرية أميرة
Keywords: المناخ التنظيمي ،الكفاءة المهنية، الأساتذة الجامعيين ، organizational climate, professional competence, university professors
Issue Date: 5-Jun-2024
Abstract: ملخص: هدفت الدراسة الراهنة إلى بيان تأثير المناخ التنظيمي على الكفاءة المهنية لدى الأساتذة الجامعيين، بجامعة الشهيد الشيخ العربي التبسي، بكلية الآداب واللغات بالقطب الجامعي الشهيد دريد عبد المجيد بولحاف الدير بتبسة، وهذا من خلال الإجابة عن التساؤل الذي كان مفاده: ما طبيعة تأثير المناخ التنظيمي على الكفاءة المهنية لدى الأساتذة الجامعيين؟ وقد تفرع عن هذا التساؤل مجموعة من التساؤلات الفرعية، وكذلك تمت صياغة مجموعة من الفرضيات المتمثلة في_ :تؤثر شبكة العلاقات ايجابيا على الكفاءة الوجدانية للأساتذة الجامعيين بكلية الآداب واللغات عند مستوى دلالة ،0.05 يؤثر التكوين ايجابيا على الكفاءة المعرفية للأساتذة الجامعيين بكلية الآداب واللغات عند مستوى دلالة ،0.05 تؤثر السياسات والإجراءات ايجابيا على الكفاءة الأدائية للأساتذة الجامعيين بكلية الآداب واللغات عند مستوى دلالة 0.05 .وهذا ما استدعى اعتمادنا على "المنهج الوصفي" الملائم لموضوع الدراسة، ومن ثم الاستعانة بأداة الملاحظة لجمع البيانات وكذلك أداة الاستبيان والذي تم توزيعه على كافة مجتمع البحث المقدر بــ 135أستاذ(ة)،كما تم الاعتماد على المقابلة، وفي الأخير توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج تفيد أن هناك تأثير إيجابي وبمستوى متباين للمناخ التنظيمي بأبعاده (شبكة العلاقات، التكوين، السياسات والإجراءات) تؤثر في الكفاءة المهنية لدى الأساتذة الجامعيين. ABSTRACT The current study aimed to demonstrate the impact of the organizational climate on the professional competence of university professors, at the University of Shahid Sheikh Al-Arabi Tebessi, at the Faculty of Arts and Languages at the University Pole, Shahid Duraid Abdelmadjid Boulhaf Al-Dir in Tebessa, and this is by answering the question that was: What is the nature of the impact of the organizational climate on Professional competence among university professors? A group of sub-questions branched out from this question, and a set of hypotheses were formulated, namely: _The network of relationships positively affects the emotional competence of university professors in the College of Arts and Languages at a significance level of 0.05. Training positively affects the cognitive competence of university professors in the Faculty of Arts and Languages at a significance level. 0.05, policies and procedures positively affect the performance competence of university professors in the College of Arts and Languages at a significance level of 0.05. This necessitated our reliance on the “descriptive approach” appropriate to the subject of the study, and then using the observation tool to collect data, as well as the questionnaire tool, which was distributed to the entire research community, estimated at: 135 professors, and the interview was also relied upon, and in the end the study reached A number of results indicate that the organizational climate and its dimensions (network of relationships, composition, policies and procedures) affect the professional competence of university professors
URI: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11818
Appears in Collections:1.مذكرات العلوم الإنسانية



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools