Please use this identifier to cite or link to this item:
http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/12111
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | قوتال أمال, عبيدي مرام | - |
dc.date.accessioned | 2024-10-16T10:29:56Z | - |
dc.date.available | 2024-10-16T10:29:56Z | - |
dc.date.issued | 2024-06-11 | - |
dc.identifier.uri | http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/12111 | - |
dc.description.abstract | ملخص تندرج هذه الدراسة ضمن البحوث الوصفية وتهدف أساسا لمعرفة تمثلات الهوية الافتراضية لدى الطلبة الجامعيين عبر منصة فايسبوك، وقد انطلقت من التساؤل الرئيسي الآتي: ماهي تمثلات الهوية الافتراضية لدى طلبة الثانية ماستر اتصال تنظيمي بجامعة الشهيد الشيخ العربي التبسي عبر منصة فايسبوك؟ لتلقي الضوء على أهم دوافع استخدام طلبة الثانية ماستر للهوية الافتراضية وملامح الهوية الافتراضية التي يظهرونا بها والسعي أيضا الى معرفة مدى تأثير منصة فايسبوك على تشكيل الهوية الافتراضية ومنه الى الاستخدامات والإشباعات المحققة من استخدام هذه المنصة، ولمعالجة هذا الموضوع تم الاعتماد على المنهج الوصفي باستخدام استمارة الاستبيان كأداة رئيسية موجهة الى عينة قصدية تمثلت في طلبة الثانية ماستر اتصال تنظيمي وموزعة بشكل ورقي وقد بلغ عددهم 101 مفردة، وكذلك تم الاستعانة بأداة الملاحظة والملاحظة بالمشاركة لجمع بيانات أكثر عن عينة الدراسة، وقد توصلت هذه الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها : ان الهوية الافتراضية التي يعبر بها الطلبة عن أنفسهم في الفايسبوك هي مجموعة من الصور الرمزية التي يستخدمها للتواصل مع الآخرين، وكذلك البيانات الشخصية التي يظهرون بها لسهولة التعرف عليهم والتواصل معهم، كما تعتبر وسيلة مهمة للطلبة للتعبير عن أراءهم ووجهات نظرهم عبر الفايسبوك بكل حرية مع أشخاص معظمهم لا يعرفونهم على الواقع وبالتالي تتشكل معانيهم وفقا لما يتم نشره على المنصة الخاصة بهم، كما اتضح من خلال نتائج الدراسة ان الهوية الافتراضية تمكن الطلبة من الانضمام الى صفحات ومجموعات تخص نفس اهتماماتهم من خلال استعارة هويات افتراضية على غرار هويتهم الحقيقية، والمشاركة في مناقشة المواضيع التي تجذبهم ولا يمكنهم التفاعل معها أو المشاركة فيها على الواقع، كما أظهرت النتائج أن أغلبية عينة الدراسة تتطابق هويتهم الافتراضية مع هويتهم الحقيقية وذلك باعتبار ان الشخصية التي يتفاعلون بها في العالم الافتراضي هي نفسها في العالم المعاش سواء في الاسم واللقب أو كل المعلومات الشخصية. abstract This study falls within descriptive research and aims primarily to understand the representations of virtual identity among university students on the Facebook platform. It was initiated by the following main question: What are the representations of virtual identity among second-year Master's students in Organizational Communication at Martyr Sheikh Larbi Tebessi University on Facebook? The study aims to shed light on the main motives behind the use of virtual identity by second-year Master's students, the features of the virtual identity they exhibit, and to understand the impact of Facebook on shaping virtual identity. It also explores the uses and gratifications achieved from using this platform. To address this topic, a descriptive method was used, relying on a questionnaire as the main tool directed at a purposive sample of second-year Master's students in Organizational Communication. The questionnaire was distributed in paper form to 101 individuals. Additionally, the study employed observation and participant observation tools to gather more data about the study sample. The study reached several conclusions, the most notable being: the virtual identity expressed by students on Facebook comprises a set of symbolic images used to communicate with others, as well as personal data that makes it easy to identify and connect with them. It is also an important means for students to freely express their opinions and viewpoints to mostly unknown individuals. Their identities are shaped by what is published on their own platform. The results also showed that virtual identity allows students to join pages and groups that match their interests by adopting virtual identities similar to their real ones. They engage in discussions on topics that attract them, which they cannot interact with or participate in in real life. Additionally, the results indicated that the majority of the study sample's virtual identities match their real identities, as the persona they interact with in the virtual world is the same as in the real world, in terms of name, surname, and all personal information. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.subject | تمثلات، الهوية الافتراضية، الفايسبوك، الطلبة الجامعيين ، Representations, Virtual Identity, Facebook, University Students | en_US |
dc.title | تمثلات الهوية الإفتراضية لدى الطلبة الجامعيين عبر منصة فايسبوك دراسة ميدانية على عينة من طلبة علوم الإعلام والاتصال جامعة تبسة | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | 1.مذكرات العلوم الإنسانية |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
تمثلات الهوية الإفتراضية لدى الطلبة الجامعيين.pdf | 4,28 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Admin Tools