Please use this identifier to cite or link to this item: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/7469
Title: أثر برنامج تدريبي عقلي مقترح مبني على تقنية التصور العقلي في تحسين مستوى الأداء المهاري لدى لاعبي كرة القدم
Authors: غريب, أكرم
دغبوج, نبيل
Keywords: كرة القدم، التدريب العقلي، التصور العقلي
Football, Mental Training, Mental Visualization
Issue Date: 9-Jun-2022
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى إبراز أثر البرنامج التدريبي المبني على التصور العقلي في تحسين المهارات قيد الدراسة لصنف أواسط تحت 17 سنة، وقد اشتملت العينة على 20 لاعبا اختيروا بطريقة عشوائية من نادي ودادية اتحاد تبسة، وتم استخدام المنهج التجريبي على مجموعتين (ضابطة وتجريبية) باستعمال اختبارات مهارية بالاستعانةببرنامج تدريبي عقلي مقترح مبني على تقنية التصور العقلي، بحساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار (ت المحسوبية). ونتيجة لهذه الاختبارات تم التوصل إلى أن التدريب على التصور العقلي المقرون بالتعلم المهاري له أثر فعال في تطوير المهارات الأساسية المختلفة، كما أنه يساهم في التقليل من الأخطاء وسرعة التعلم وتحسين الأداء المهاري، بالاضافة إلى أن التنويع في وسائل التدريب على التصور العقلي يعطي نتائج أكثر فاعلية في تطور الأداء، كما أن التصور العقلي المصاحب للأداء المهاري يعمل على تحسين أداء أفراد المجموعة التجريبية لمهارة السيطرة على الكرة، استقبال الكرة، الجري المتعرج بالكرة والتمرير. حيث لاحظنا أن هناك تحسن في المهارات قيد الدراسة عند أفراد المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة.
Description: This study aimed to highlight the effect of the training program based on mental visualization in improving the skills under study for a middle class under 17 years old, The sample included 20 players who were randomly selected from the club wedadia Etihad tebessa, The experimental method was used on two groups (control and experimental) using skill tests using a proposed mental training program based on the mental visualization technique, Calculate arithmetic means and standard deviations (t-tested). As a result of these tests, it was concluded that training on mental visualization coupled with skillful learning has an effective impact on developing various basic skills, It also contributes to reducing errors, speeding up learning and improving skill performance, in addition to diversifying the means of training in mental visualization that gives more effective results in the development of performance, The mental visualization accompanying the skill performance improves the performance of the experimental group members for the skill of controlling the ball, receiving the ball, running zigzag with the ball and passing, Where we noticed that there is an improvement in the skills under study among the experimental group compared to the control group.
URI: http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/7469
Appears in Collections:مذكرات معهد علوم وتقنيات النشاطات الرياضية والبدنية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mem @kr@m.pdf18,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools