Dépôt DSpace/Université Larbi Tébessi-Tébessa

الحاجات الارشادية لتدريس أطفال التوحد في المدارس العادية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author حراث طالب, جيهان مريم
dc.date.accessioned 2024-02-28T09:26:48Z
dc.date.available 2024-02-28T09:26:48Z
dc.date.issued 2022-09-17
dc.identifier.uri http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11051
dc.description.abstract تمحور موضوع دراستنا حول: (الحاجات الإرشادية لتدريس أطفال التوحد في المدارس العادية)، وتهدف دراستنا الحالية إلى التعرف على الحاجات الإرشاد في تدريس أطفال التوحد على مستوى المدارس الابتدائية من خلال البرامج الإرشادية والتربوية الملقنة لهم، وما طبيعة هذه البرامج الإرشادية ومدى مساهماتها وفعاليتها في إرشاد أطفال التوحد من خلال، حيث اتبعنا في دراستنا هذه المنهج التحليلي الوصفي، وتمثلت عينة الدراسة في ثلاثة مجموعات (مجموعة الطاقم الإداري متكونة من المدير ونائب المدير، ومجموعة الأساتذة، مجموعة الطاقم الطبي متمثلة في طبيبة نفسية)، أما أدوات الدراسة فقد اعتمدنا على المقابلة والدراسات السابقة. وتوصلت دراستنا إلى مجموعة من النتائج: - للمدرسة دور فعال في عملية تدريس أطفال طيف التوحد. - استجابة وتفاعل أطفال طيف التوحد مع البرامج الإرشادية. - للمدرسة دور فعال في ضبط وتنمية سلوك أطفال التوحد Summary The topic of our study revolved around: (Counseling needs for teaching autistic children in regular schools), and our current study aims to identify the counseling needs in teaching autistic children at the primary school level through counseling and educational programs taught to them, and what is the nature of these counseling programs and the extent of their contributions and effectiveness in guiding Autistic children through, where we followed in our study this analytical descriptive approach, and the study sample was represented in three groups (the administrative staff group consisting of the director and deputy director, the professors group, the medical staff group represented by a psychiatrist), as for the study tools we relied on the interview and studies previous. Our study reached a set of results: - The school has an active role in the process of teaching children on the autism spectrum. - The response and interaction of children on the autism spectrum with counseling programmers. - The school has an effective role in controlling and developing the behavior of autistic children. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject الحاجات الإرشادية، التوحد، المدرسة العادية، المقابلة en_US
dc.title الحاجات الارشادية لتدريس أطفال التوحد في المدارس العادية en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée