Résumé:
ملخص:
هدفت الدراسة الى معرفة مدى تأثير منصة التيك توك على الهوية الإفتراضية للطلبة الجامعيين، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لملائمته لمثل هذه الدراسة، اعتمدت الدراسة على أدات جمع البيانات الإستبيان، أجريت الدراسة على عين قدرها 80 طالب تخصص اتصال تنظيمي، من جامعة الشيخ العربي تبسي-تبسة، اسفرت الدراسة على ان الطلبة الجامعيين يستخدمون هويات افتراضية غير هوياتهم الحقيقية، عدم تطابق بين الهوية الافتراضية المستخدمة في منصة تيك توك مع الهوية الحقيقية، يسعى الطلبة من خلال استخدام منصة تيك توك الى تحقيق الذات وإبراز اهتماماتهم الشخصية المشتركة مع المتتبعين.
Abstract
The study aimed to determine the impact of the TikTok platform on the
virtual identity of university students. The descriptive-analytical method was
employed, deemed suitable for this type of study. The research relied on a
questionnaire as the data collection tool and was conducted on a sample of 80
students specializing in Organizational Communication at the University of Sheikh
Larbi Tebessi - Tebessa. The study revealed that university students use virtual
identities different from their real ones, showing a discrepancy between the virtual
identity used on TikTok and their true identity. Students use the TikTok platform
to achieve self-fulfillment and highlight their personal interests shared with
followers.
Keywords: Social media, TikTok platform, virtual identity, university students.