Résumé:
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن تأثير صناع المحتوى في منصة التيك توك على الممارسات الفردية والجماعية للأمهات انطلاقا من التساؤل التالي : كيف يؤثر صناع المحتوى في منصة التيك توك على الممارسات الفردية والجماعية للأمهات ؟
ومن أجل هذه الأهداف المنشودة من الدراسة اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي وعلى أداة المقابلة والاستبيان في جمع البيانات من المبحوثين وزعت على عينة قصدية بلغ عدد مفرداتها 100 مفردة من الأمهات في مدينة تبسة، حيث قسمت الاستبانة إلى خمسة محاور تضمن المحور الأول يضم البيانات الشخصية، والمحور الثاني عادات وأنماط متابعة فئة الأمهات لصناع المحتوى الرقمي عبر منصة التيك توك، والمحور الثالث دوافع وحاجات استخدام الأمهات وتعرضهن لمضامين صناع المحتوى في منصة التيكتوك أما المحور الرابع تأثير مضامين صناع المحتوى في منصة التيك توك على تشكيل السلوكيات الفردية للأمهات والمحور الخامس مضامين صناع المحتوى في منصة التيك توك على تشكيل السلوكيات الجماعية للأمهات.
وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج التالية :
- أغلب الأمهات يشاهدون مضامين صناع المحتوى في منصة التيك توك أحيانا ومنذ فترة طويلة امتدت من سنة الى ثلاث سنوات، حيث اختاروا احتمال من ساعة الى ساعتين كفترة مشاهدة تلبي حاجياتهن وتشبع رغباتهن، ويفضلون تصفح منصة التيك توك في الفترة الليلية وفي المنزل.
-الأمهات يفضلون متابعة صناع المحتوى العربيين، ويفضلون متابعة محتويات مختلفة المواضيع وفي شتى المجالات وبدرجة كبيرة مضامين الطبخ والدين والصحة وتعليم الأطفال، وأن دوافع متابعة الأمهات لهذه المضامين في منصة التيك توك هو حب التغيير في أسلوب حياتهن ونوعية وجودة المحتوى المقدم تؤثر عليهن.
- يساعد صناع المحتوى في تغيير نمط حياة الأمهات بعض الشيء وبالمقابل لم تساهم في اتخاذ القرارات حول موضوع محدد لأغلب الأمهات المستجوبات يرجع ذلك إلى الفروقات الفردية بين أفراد العينة ومحيطهم العائلي ومستواهم التعليمي يتحكم في انتقاء ما يتصفحونه. كما أظهرت نتائج دراستنا أن أغلب الأمهات اكتسبوا سلوكيات جديدة من النصائح والأفكار التي تبثها مضامين صناع المحتوى في منصة التيك توك كما تساعدهم المواضيع التي يتفاعلون معها وتؤثر على قراراتهم بناءا على الأفكار والمعلومات المقدمة في المحتوى الذي يتعرضون له. كما نلاحظ تبني الأمهات لبعض القيم الاجتماعية الايجابية والسلبية منها والتي يقدمها صناع المحتوى في منصة التيك توك تؤثر عليهن في
حياتهن اليومية وكذلك على صورتهن الذاتية .
Study summary:
This study aims to reveal the impact of content makers on the Tik Tok platform on the individual and collective practices of mothers, based on the following question: How do content makers on the Tik Tok platform affect the individual and collective practices of mothers?
For these objectives of the study, we relied on the descriptive analytical method and the interview and questionnaire tools in collecting data from the respondents, which were distributed to a purposive sample of 100 mothers in the city of Tebessa. The questionnaire was divided into five axes, including the first axis containing personal data, and the second axis: The second is the habits and patterns of mothers’ follow-up to digital content creators via the Tik Tok platform, and the third axis is the motivations and needs of mothers’ use and exposure to content creators’ content on the Tik Tok platform. The fourth axis is the impact of content creators’ content on the Tik Tok platform on shaping the individual behaviours of mothers, and the fifth axis is content creators’ content in The TikTok platform helps shape the collective behaviours of mothers.
The study reached a set of the following results:
Most mothers watch the content of content creators on the Tik Tok platform occasionally and for a long period of time, extending from one to three years. They chose perhaps one to two hours as a viewing period that meets their needs and satisfies their desires, and they prefer to browse the Tik Tok platform at night and at home.
Mothers prefer to follow Arab content makers, and they prefer to follow content on various topics and in various fields, to a large extent, including cooking, religion, health, and children’s education. The motives for mothers following these contents on the Tik Tok platform is the love of change in their lifestyle, and the type and quality of the content provided affects them.
- Content creators help in changing mothers’ lifestyle somewhat, and in return, they did not contribute to making decisions about a specific topic for most of the mothers interviewed. This is due to individual differences between the sample members, their family environment, and their educational level that controls the selection of what they browse.
The results of our study also showed that most mothers acquired new behaviours from the advice and ideas broadcast by content makers on the Tik Tok platform. The topics they interact with also help them and influence their decisions based on the ideas and information presented in the content they are exposed to.
We also notice that mothers adopt some positive and negative social values presented by content makers on the Tik Tok platform, which affect them in their daily lives as well as their self-image.