Dépôt DSpace/Université Larbi Tébessi-Tébessa

الاضطرابات السلوكية وتأثيرها على الدافعية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author خزاري, سهام
dc.date.accessioned 2024-07-21T10:18:04Z
dc.date.available 2024-07-21T10:18:04Z
dc.date.issued 2024-06-10
dc.identifier.uri http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11658
dc.description.abstract الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين الاضطرابات السلوكية وأثرها على الدافعية للإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، وكذا تسليط الضوء على مستوى الاضطرابات السلوكية والفروق في مستوى هذا الأخير بين الذكور والإناث والمستويات الدراسية الثلاثة، وأيضا الوقوف على مستوى الدافعية للإنجاز والفروقات بين الذكور والإناث لدى أفراد عينة الدراسة والتي تمثلت في تلاميذ ثانوية القطب السكني الجديد بالشريعة ولاية تبسة، وقدرت هذه العينة بـــــ (160) تلميذا وتلميذة موزعين على المستويات الثلاثة للثانوية، وقد استخدمت الدراسة للوصول إلى الأهداف المرجوة منها استمارة استبيان كأداة لجمع البيانات من أفراد العينة محل الدراسة، وبعد تفريغ وتحليل هذه البيانات تم اختبار فرضيات الدراسة باستخدام برنامج الحزمة الإحصائيةSpss من خلال مجموعة من الاختبارات الإحصائية البارامترية والتي تمثلت في اختبار (ت) لعينة واحدة، اختبار الانحدار الخطي البسيط، واختبار مصفوفة الارتباط لبيرسون وكذا اختبار (ت) لعينيتين مستقلتين، واختبار التباين الأحادي، وقد خلصت الدراسة إلى النتائج التالية: - لا توجد علاقة وأثر دالان إحصائيا للاضطرابات السلوكية على الدافعية للإنجاز لدى أفراد عينة الدراسة من تلاميذ ثانوية القطب السكني الجديد بالشريعة. - مستوى الاضطرابات السلوكية لدى عينة الدراسة من تلاميذ المرحلة الثانوية ثانوية القطب السكني الجديد بالشريعة منخفض. - انعدام فروق دالة إحصائيا في مستوى الاضطرابات السلوكية لدى عينة الدراسة من تلاميذ ثانوية القطب السكني الجديد بالشريعة تعود لمتغير الجنس. - ليست هناك فروقات دالة في مستوى الاضطرابات السلوكية لدى تلاميذ ثانوية القطب السكني الجديد بالشريعة تعود لمستواهم الدراسي. - مستوى دافعية الإنجاز لدى أفراد عينة الدراسة من تلاميذ ثانوية القطب السكني الجديد بالشريعة متوسط. - لا يوجد اختلاف واضح في مستوى الدافعية للإنجاز لدى تلاميذ ثانوية القطب السكني الجديد بالشريعة تعزى لمتغير الجنس. Abstract: The current study aimed to reveal the relationship between behavioral disorders and their impact on motivation for achievement among secondary school students, as well as to shed light on the level of behavioral disorders and the differences in the level of the latter between males and females and the three academic levels, and also to determine the level of motivation for achievement and the differences between males and females among individuals. The sample of the study, which was represented by the students of the New Pole Residential Secondary School in Sharia, Tebessa Province, was estimated at (160) male and female students distributed across the three levels of secondary school. To reach the desired goals, the study used a questionnaire form as a tool for collecting data from the members of the sample under study, and after transcribing To analyze this data, the study hypotheses were tested using the statistical package SPSS through a set of parametric statistical tests, which were a one-sample t-test, a simple linear regression test, a Pearson correlation matrix test, a t-test for two independent samples, and a one-sample variance test. The study concluded the following results: - There is no statistically significant relationship or effect for behavioral disorders on achievement motivation among members of the study sample of students at the Secondary School. - The level of behavioral disorders among the study sample of secondary school students is low. - There are no statistically significant differences in the level of behavioral disorders among the study sample of students due to the gender variable. - There are no significant differences in the level of behavioral disorders among the students of the Secondary School due to their academic level. - The level of achievement motivation among members of the study sample of the students is average. - There is no clear difference in the level of motivation for achievement among students due to the gender variable. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject الاضطرابات السلوكية، الدافعية للإنجاز، تلاميذ المرحلة الثانوية en_US
dc.title الاضطرابات السلوكية وتأثيرها على الدافعية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée