Résumé:
ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة الحالية إلى فهم وكشف حقيقة واقع التعليم المكيف في المدارس الابتدائية الجزائرية، من خلال اضطراب التأخر الدراسي؛ وأيضا التعرف على مختلف النقائص الّتي تعرقل المسار الدراسي؛ ودور المعلم في التعامل مع التلاميذ المتأخرين دراسيا، تكونت عينة الدّراسة من 34 معلم ومعلمة؛ تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة. حيث استخدمت الطالبتين المنهج الوصفي، وفي عملية جمع البيانات تم الاعتماد على أداتين هما المقابلة والاستبيان، ومن الأدوات الإحصائية المستخدمة التكرار والنسب المئوية، المتوسط الحسابي والانحراف المعياري، معاملات الارتباط بيرسون وسبيرمان، بالاعتماد على برنــامــج الحـــزمـــــــــــة الإحصائية spss
وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1- أنّ التعليم المكيف مجرد مناشير ولا يوجد تطبيق فعلي على أرض الواقع، ويعود السبب لعدم اهتمام المدارس الابتدائية به وجهلهم للقوانين الوزارية.
2- المنهاج التربوي في المدارس الابتدائية الجزائرية يساهم على تحقيق التحصيل الدراسي للمتأخرين دراسيا، بدرجة متوسطة والسبب صعوبة المقررات الدراسية وتكثيفها.
3- طبيعة التكوين الّذي تلقاه المعلّمون في المرحلة الابتدائية لا يساهم بشكل متوسط في تحسين تعلّم التلاميذ المتأخرين دراسيا
Study summary:
The current study aimed to understand and reveal the reality of adapted education in algerian primary schools, through the disorder of academic delay, and also to identify the various shortcoming that hinder the academic path, the role of the teacher in dealing with students who are behind in school. the study sample consisted of 34 male and female teachers. They were selected in a simple random way. The two students used the descriptive approach, and in the process of collecting data, they relied on two tools: the interview and the questionnaire. among the statistical tools used were frequency, percentage, arithmetic mean standard deviation, and pearson and spearman correlation coefficients, relying on the statistical package program spss.
The study reached the following results:
1_ adapted rducation is just leaflets and there is no actual application on the ground, and the reason is due to the lack of interest in primary schools and their ignorance of ministerial laws.
2_ the educational in algerien primary schools contributes to achieving the academic achievement of those who fall behind in school, to a moderate degree, due to the diffculty and intensification of the academic courses.
3_ the nature of the training that teachers receive at the primary level does not contribute to improving the learing of students who are academically backward.