Dépôt DSpace/Université Larbi Tébessi-Tébessa

الإجهاد النفسي وعلاقته بالدافعية للإنجاز لدى طلبة قسم علم النفس بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية في القطب الجامعي بولحاف الدير

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بوشقرة إيمان, طبة إيمان
dc.date.accessioned 2024-07-21T12:23:02Z
dc.date.available 2024-07-21T12:23:02Z
dc.date.issued 2024-06-09
dc.identifier.uri http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11673
dc.description.abstract الملخص باللغة العربية: هدفت الدراسة الحالية وهي دراسة وصفية ارتباطية إلى التعرف على مستوى الإجهاد النفسي ومستوى الدافعية للإنجاز، بالإضافة إلى التحقق من وجود فروق في مستوى الإجهاد النفسي تعزى إلى متغير عمل الطالب. كما هدفت إلى التحقق من وجود علاقة ارتباطية بين الإجهاد النفسي والدافعية للإنجاز لدى أفراد عينة الدراسة والتي تمثلت في طلبة قسم علم النفس بكلية العلوم الانسانية والاجتماعية في القطب الجامعي –الشهيد دريد عبد المجيد-. وقدرت هذه العينة ب70 طالبا وطالبة موزعين على المستويات الأربعة لقسم علم النفس، تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية. تم استخدام مقياسين لجمع البيانات من أفراد العينة محل الدراسة وتمثلت في كل من مقياس الإجهاد النفسي ومقياس الدافعية للإنجاز، وبعد تفريغ وتحليل هذه البيانات تم اختبار فرضيات الدراسة باستخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية التي تمثلت في المتوسطات الحسابية للمتغيرين، اختبار T لعينتين مستقلتين لدلالة الفروق، معامل الارتباط بيرسون، وأسفرت الدراسة على النتائج التالية: - مستوى الإجهاد النفسي لدى طلبة قسم علم النفس مرتفع. - مستوى الدافعية للإنجاز لدى طلبة قسم علم النفس متوسط. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الإجهاد النفسي لدى طلبة قسم علم النفس تعزى لمتغير عمل الطالب. - توجد علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين الإجهاد النفسي والدافعية للإنجاز لدى طلبة قسم علم النفس عند مستوى دلالة 0,05. الملخص باللغة الإنجليزية: The current study is a correlational research that aims mainly to investigate the relationship between the level of students’ psychological stress and the level of their achievement motivation. It also aims at identifying the level of these two variables in addition to exploring the existence of any differences in the level of psychological stress that are attributed to the student's work variable. The study sample is a stratified random sample that consists of 70 male and female students selected from the study population that consists of all the students of the Department of Psychology at the Faculty of Humanities and Social Sciences at the university pole – the martyr Duraid Abdul Majeed To collect data, two scales were used. The psychological stress scale whose items were partly developed and adapted by the students, and the achievement motivation scale whose items were borrowed from previously validated scales. To test the hypotheses, the following statistical procedures were used: the mean scores of the two variables, the T test for two independent samples and the Pearson correlation coefficient. The study yielded the following results: - The level of psychological stress among students of the Department of Psychology is high. - The level of achievement motivation among students of the Department of Psychology is average. - There are no statistically significant differences in the level of psychological stress among students of the Department of Psychology that are attributed to the student's work variable. - There is a statistically significant negative correlation between psychological stress and achievement motivation among students of the Department of Psychology at the level of significance 0.05 en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject الإجهاد النفسي، الدافعية للإنجاز، الطالب الجامعي، Psychological stress, motivation for achievement, Student en_US
dc.title الإجهاد النفسي وعلاقته بالدافعية للإنجاز لدى طلبة قسم علم النفس بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية في القطب الجامعي بولحاف الدير en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée