Dépôt DSpace/Université Larbi Tébessi-Tébessa

صانعات المحتوى السياحي عبر قنوات اليوتيوب الجزائرية –دراسة وصفية تحليلة لقناة Nour Brahimi

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author كلاع, تقوي
dc.date.accessioned 2024-07-24T09:08:38Z
dc.date.available 2024-07-24T09:08:38Z
dc.date.issued 2024-06-13
dc.identifier.uri http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11721
dc.description.abstract ملخص الدراسة: تناولت هذه الدراسة موضوع: " صانعات المحتوى السياحي عبر قنوات اليوتيوب الجزائرية -دراسة وصفية تحليلية لقناة Nour Brahimi-"، حاولنا من خلالها الإجابة على الإشكالية الآتية: - ما طبيعة المحتوى السياحي الذي تقدمه قنوات اليوتيوب الجزائرية من خلال قناة Nour Brahimi ؟ وبذلك، فالدراسة تهدف إلى: تحليل المحتويات السياحية عبر قناة Nour Brahimi على اليوتيوب من حيث الشكل ومن حيث المضمون، كذلك تهدف إلى التعرف على أهم الوجهات السياحية التي تقدمها قناة Nour Brahimi لتنشيط السياحة الداخلية والخارجية، ومعرفة ما مدى متابعة وتفاعل مستخدمي اليوتيوب للمحتوى السياحي لقناتها. وتكمن أهمية الموضوع في كونها تعالج موضوعا حديثا وهو المسؤولية التي يقدمها صناع المحتوى السياحي عبر قنوات اليوتيوب للترويج للسياحة الداخلية والخارجية، بالاعتماد على امكانياتهم ومجهوداتهم الشخصية. اعتمدنا في دراستنا على منهج تحليل المضمون، لأنه الأنسب للإجابة على اشكالية الدراسة، ومعرفة ما طبيعة المحتوى السياحي الذي تقدمه قنوات اليوتيوب الجزائرية، من خلال قناة Nour Brahimi. كما تم استخدام استمارة تحليل المضمون كأداة جمع البيانات، وبعد عرض وتحليل البيانات، نبين أهم النتائج فيما يلي: - سعت صانعة المحتوى Nour Brahimi إلى تحقيق مجموعة من الأهداف، أبرزها الترويج للسياحة الداخلية في الجزائر، وصف أبرز المعالم السياحية التي تملكها الجزائر، الاستمتاع بالرحلات والأسفار لتشويق الجمهور، وأخيرا، تقديم النصيحة للحفاظ على البيئة الجزائرية، ولتحسين صورة الجزائر؛ - جسدت المدونة Nour Brahimi مجموعة من القيم من خلال فيديوهاتها، أهمها : قيم الاجتماعية، قيم وطنية، قيم اقتصادية، وقيم دينية، ساهمت من خلال كل هاته القيم، بالنهوض بالقطاع السياحي في البلاد والترويج له، لتحسين صورة الجزائر سياحيا في العالم، ولما له من أثر على التطور الاقتصادي للبلاد. Summary:This study addressed the topic: "Tourism Content Creators on Algerian YouTube Channels - An Analytical Study of the Nour Brahimi Channel." It is an analytical and descriptive study aimed at answering the following problem: • What is the nature of the tourism content provided by Algerian YouTube channels through the Nour Brahimi channel? Thus, the study aims to analyze the tourism content on the Nour Brahimi channel on YouTube in terms of form and content. It also aims to identify the most important tourist destinations presented by the Nour Brahimi channel to promote domestic and international tourism and to determine the extent of YouTube users' follow-up and interaction with its tourism content. The importance of the topic lies in addressing a recent issue, which is the responsibility of tourism content creators on YouTube channels to promote domestic and international tourism, relying on their capabilities and personal efforts. In our study, we relied on the content analysis method because it is the most suitable for answering the study problem and determining the nature of the tourism content provided by Algerian YouTube channels through the Nour Brahimi channel. A content analysis form was used as a data collection tool, and after presenting and analyzing the data, the most important results are as follows: • Content creator Nour Brahimi sought to achieve a set of objectives, the most prominent of which are promoting domestic tourism in Algeria, describing the most prominent tourist attractions in Algeria, enjoying trips and tours to captivate the audience, and finally, providing advice to preserve the Algerian environment and improve Algeria's image. • Blogger Nour Brahimi embodied a set of values through her videos, the most important of which are: social values, national values, economic values, and religious values. Through all of these values, she contributed to the development of the tourism sector in the country and its promotion, to improve Algeria's tourism image worldwide en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject صانع المحتوى، الإعلام السياحي الإلكتروني، اليوتيوب ، en_US
dc.title صانعات المحتوى السياحي عبر قنوات اليوتيوب الجزائرية –دراسة وصفية تحليلة لقناة Nour Brahimi en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée