Dépôt DSpace/Université Larbi Tébessi-Tébessa

دور الرقابة في تحسين جودة الخدمات بالمكتبات الجامعية دراسة بمكتبة دريد علد المجيد تبسة

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author الوافي, منذر
dc.date.accessioned 2024-07-24T11:08:05Z
dc.date.available 2024-07-24T11:08:05Z
dc.date.issued 2024-06-12
dc.identifier.uri http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11734
dc.description.abstract إن اختيارنا و الإحاطة بموضوع دور الرقابة على تحسين جودة الخدمات بالمكتبات الجامعية راجع لأهميته البالغة بالنسبة للطلبة وهيئة التدريس في توفير بيئة تعليمية تساعدهم ايجابيا في التعلم في مناخ مناسب يبحث فيه عن المعلومات والتعبير عن افكاره المختلفة بجدية حيث كان هدف دراستنا هو معرفة دور الرقابة في تحسين جودة الخدمات بالمكتبات الجامعية. اعتمدت الدراسة على على المنهج الوصفي التحليلي وتم توظيف استمارة الاستبيان كأداة رئيسية والتي وزعت على 14 موظف بمكتبة القطب الجامعي دريد عبد المجديد، جامعة تبسة مع الاعتماد على اسلوب تحليل البيانات من خلال الأجوبة التي قدمتها عينة الدراسة وقد خلصت الدراسة الى نتائج نذكر اهمها: إن وجود نظام رقابة قوي قادر على تحديد احتياجات المستخدمين يؤثر على جودة الخدمات المكتبية، ان تطبيق السياسات والإجراءات المحددة للرقابة وتوزيعها بشكل فعّال بين الموظفين يساهم في تحقيق أهداف الرقابة وتحسين جودة الخدمة. تطبيق وتنفيذ إجراءات الرقابة بشكل شفاف ومتسق يعزز الشفافية داخل المكتبة ويزيد من مستوى المساءلة والمسؤولية لدى الموظفين. إن اعتماد المكتبات الجامعية على توفير إطار عمل موحد وفعال في مجال الرقابة يسهم في تحسين جودة الخدمات بالمكتبات الجامعية. Our choice and focus on the topic of the role of supervision in improving the quality of services in university libraries is attributed to its significant importance for students and faculty in providing an educational environment that positively assists them in learning, seeking information, and expressing their diverse ideas seriously. The aim of our study was to understand the role of supervision in enhancing the quality of services in university libraries. The study adopted a descriptive-analytical methodology and employed a questionnaire as the primary data collection tool, distributed to 14 employees at the Drid Abd El Madjid University Pole Library, University of Tebessa. Data analysis relied on the responses provided by the study sample. The study concluded several key findings, including the following: the presence of a strong supervision system capable of identifying user needs influences the quality of library services, the application and effective distribution of supervision policies and procedures among staff contribute to achieving supervision objectives and improving service quality, transparent and consistent implementation of supervision procedures enhances transparency within the library, increases accountability and responsibility among staff, and university libraries' adoption of a unified and effective supervision framework contributes to improving service quality. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject الرقابة، جودة الخدمات، المكتبات الجامعية en_US
dc.title دور الرقابة في تحسين جودة الخدمات بالمكتبات الجامعية دراسة بمكتبة دريد علد المجيد تبسة en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée