Résumé:
عرفت عملية التوظيف في المكتبات العامة تقدما ملحوظا في السنوات الأخيرة، إذ بدأت تتجسد فكرة الاهتمام بتبني سيرورة فعالة وآليات ناجعة في اختيار الموارد البشرية وتوظيفها ، و الاعتماد على مجموعة من الخطوات والطرق التي تساعد على تحقيق الأهداف المسطرة، وهذا ما دفعنا إلى تسليط الضوء على عملية التوظيف، التي تمثل أهم خطوة من خطوات العملية التخطيطية و الإدارية في المكتبات العامة وفي أي مؤسسة أخرى مهما كان نوع نشاطها. وهنا تظهر أهمية موضوع هذه الدراسة بحيث تهدف إلى التعرف على المعايير المعتمدة من طرف المكتبة الرئيسية للمطالعة العمومية بتبسة في التوظيف و التعرف على إجراءات التوظيف التي تعتمدها المكتبة العامة والطرق والتقنيات التي يتم من خلالها اختيار اليد العاملة المناسبة،
فعملية إيجاد الرجل المناسب القادر على تحمل مسؤوليات منصبه على أكمل وجه، يعتبر من النقاط المؤدية إلى النجاح المهني و أصعها تحقيقا، سواء للفرد أو المؤسسة.
The process of hiring in public libraries has seen significant progress in recent years. The idea of adopting effective processes and efficient mechanisms for selecting and employing human resources has begun to take shape. This involves relying on a set of steps and methods that help achieve the set goals. This has led us to shed light on the hiring process, which represents the most crucial step in the planning and administrative processes in public libraries and in any other institution, regardless of its type of activity. Here, the importance of this study topic becomes evident, as we aim to identify the criteria adopted by the main public library in Tébessa for hiring, understand the hiring procedures that the public library relies on, and explore the methods and techniques used to select suitable workers. The process of finding the right person capable of fully assuming the responsibilities of their position is one of the leading factors in professional success and one of the most challenging to achieve, both for the individual and the institution.