Résumé:
الملخص :
يعتبر موضوع الذكاء الاصطناعي من الموضوعات العصرية الحديثة خاصة في مجال التعليم ، كونه يشكل أهمية كبيرة في مجال التعليم بمؤسسات التعليم العالي خاصة من ناحية عملية التدريس ومن ناحية بناءا على ماسبق هدفت ، عملية انجاز البحوث العلمية من اجل ارتقاء الجامعة والنهوض بالبحث العلمي هذه الدراسة الى التعرف على طبيعة اتجاهات الأساتذة الجامعيين وهذا بمعرفة رائهم نحو استخدام الذكاء الاصطناعي في الجامعة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية ، قسم علم اجتماع ،من ناحيتي عملية حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي الذي يتلائم مع طبيعة ، التدريس وعملية انجاز البحوث العلمية حيث توصلت هاته الدراسة على ، عبر توزيع استمارة { مقياس الاتجاهات } كأداة رئيسية ، الموضوع المدروس ان هناك مخاوف لهذه التقنيات الحديثة من قبل الأساتذة خاصة في جانبها الأخلاقي .
Abstract
The subject of artificial intelligence is considered one of the modern and contemporary topics, especially in the field of education. It holds significant importance in higher education institutions, particularly in teaching practices and scientific research endeavors aimed at advancing universities and promoting scientific research. Based on this, the aim of this study was to understand the attitudes of university professors towards the use of AI in teaching and scientific research at the Faculty of Humanities and Social Sciences, specifically in the Sociology Department. The study utilized a descriptive methodology that aligns with the nature of the topic under investigation, distributing a questionnaire {Attitudes Scale} as the primary tool. The study concluded that there are concerns among professors, especially regarding the ethical aspects of these modern technologies.