Résumé:
ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور الجامعة في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى الطالب الجامعي بكلية العلوم الإنسانية و الإجتماعية بالقطب الجامعي دريد عبد المجيد جامعة الشهيد الشيخ العربي التبسي بولحاف الدير– تبسة – حيث تم الاعتماد في هذه الدراسة على جمع المعطيات والبيانات المتعلقة بالظاهرة الموضوع الدراسة، إضافة إلى استخدام الإستمارة كأداة رئيسية في جمع المعطيات تمثلت في 40 عينة من أساتذة قسم علم الإجتماع، التي تم تحليلها بالإعتماد على البرنامج الإحصائي (27spss)، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:
- تساهم الجامعة الجزائرية من خلال البرامج التعليمية في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى الطالب الجامعي؟
- تساهم الجامعة الجزائرية من خلال النشاطات البحثية في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى الطالب الجامعي؟
- تساهم الجامعة الجزائرية من خلال الفعاليات والنشاطات اللاصفية في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى الطالب الجامعي
Summary
This study was aimed at identifying the role of the University in developing critical thinking skills at the Faculty of Human and Social Sciences by the Pole of University Dread Abdelmadjid University of Martyr Sheikh Al Arabi Al-Tabsi Bolhav Al-Dir - Tibsa - where the study relied on the collection of data and data related to the phenomenon the study. In addition to using the form as the main data-gathering tool of 40 professors of the Department of Sociology, analysed on the basis of the statistical programme (27spss), the study has reached a series of results, the most important of which are:
- Through educational programmes, the University of Algeria contributes to the development of the student's critical thinking skills.
- Through research activities, the University of Algeria contributes to the development of the student's critical thinking skills.
- The Algerian University contributes through extracurricular activities and activities to the development of the student's critical thinking skills.