Résumé:
الملخص:
تهدف دراستنا الحالية إلى الكشف عن مستوى الاضطرابات السلوكية والانفعالية ومدى انتشارها بين صفوف تلامذة مرحلة التعليم المتوسط بمدينة تبسة، ومعرفة مدى الفروق في درجات هذه الاضطرابات والتي تعزى لمتغيري الجنس والمستوى الدراسي، والذين يزاولون دراستهم خلال السنة الدراسية 2023-2024. تم اختيار عينة بالطريقة المتيسرة أو المتاحة مكونة من (100) تلميذا وتلميذة، يتوزعون على المستويات الدراسية الأربع. طبق عليهم مقياس الاضطرابات السلوكية والانفعالية لـ(Goodman, 1997) نسخة الطالب، والمكون من (25 مفردة) تتوزع بالتساوي على خمس أبعاد. وبعد تفريغ البيانات تم تحليلها وفق على أسئلة وفرضيات الدراسة، باستخدام الحزمة الإحصائية في العلوم الاجتماعية (Spss v25)، والاختبار الاحصائي "ت" لعينتين مستقلتين، واختبار تحليل التباين الأحادي، أسفرت نتائج التحليل على التالي:
- انتشار الاضطرابات السلوكية والانفعالية لدى تلامذة مرحلة التعليم المتوسط بأشكال وبنسب متفاوتة.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) في درجات أبعاد مقياس الاضطرابات السلوكية والانفعالية تعزى لمتغير الجنس.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) في درجات أبعاد مقياس الاضطرابات السلوكية والانفعالية تعزى لمتغير المستوى الدراسي.
Abstract:
Our current study aims to reveal the level of behavioral and emotional disorders and their prevalence among middle school students in the city of Tebessa, and to find out the extent of differences in the degrees of these disorders, which are attributed to the variables of gender and academic level, who are practicing their studies during the academic year 2023-2024. A sample was selected by the available or available method consisting of (100) male and female students, distributed over the four academic levels. The Behavioral and Emotional Disorders Scale (Goodman, 1997) was applied to them in the student's version, which consists of (25 items) evenly distributed over five dimensions. After unpacking the data, it was analyzed according to the questions and hypotheses of the study, using the statistical package in the social sciences (SPSS v25), the statistical test "T" for two independent samples, and the single variance analysis test, the results of the analysis resulted in the following:
- The prevalence of behavioral and emotional disorders among middle school students in varying forms and proportions.
- There were no statistically significant differences at the level of (0.05) in the dimensional scores of the scale of behavioral and emotional disorders attributed to the gender variable.
- There were no statistically significant differences at the level of (0.05) in the degrees of the dimensions of the scale of behavioral and emotional disorders attributed to the variable of the academic level.