Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
خمايشية أسامة, مساعدية حكيم |
|
dc.date.accessioned |
2024-09-02T07:16:52Z |
|
dc.date.available |
2024-09-02T07:16:52Z |
|
dc.date.issued |
2024-06-09 |
|
dc.identifier.uri |
http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/11751 |
|
dc.description.abstract |
ملخص الدراسة
الدراسة تتناول موضوع فاعلية البرامج الإرشادية في التخفيف من الضغوط النفسية لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. تهدف الدراسة إلى إعداد برنامج إرشادي جماعي قائم على استراتيجيات حل المشكلات لتخفيض مستوى الضغوط النفسية، والتحقق من فاعليته لدى عينة الدراسة.
وتكمن أهمية الدراسة في تسليط الضوء على آثار الضغوط النفسية على التلاميذ، وإضافة علمية في مجال الإرشاد الجماعي لتخفيف الضغوط، بالإضافة إلى توفير برنامج يساعد المختصين في المؤسسات التربوية.
تفترض الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي على مقياس الضغط النفسي لصالح القياس البعدي تعزى لأثر البرنامج الإرشادي.
وتسعى الدراسة إلى إعداد برنامج إرشادي فعال للتخفيف من الضغوط النفسية لدى تلاميذ السنة الثالثة الثانوية، وذلك من خلال تطبيق منهجية علمية وإجراءات بحثية وعينة قصدية مكونة من 80 تلميذا موزعين على شعب الثالثة ثانوي وتم الاعتماد على على الاستمارة وبرنامج إرشادي كأداة لجمع البيانات.
Summary
The studyaddresses the effectiveness of counseling programs in alleviatingpsychological stress amongthird-yearsecondaryschoolstudents. The studyaims to prepare a group counseling program based on problem-solvingstrategies to reduce the level of psychological stress, and to verifyitseffectivenessamong the studysample.
The importance of the study lies in shedding light on the effects of psychological stress on students, and addingscientificknowledge to the field of group counseling to relieve stress, in addition to providing a program thathelpsspecialists in educational institutions.
The study assumes thatthere are statisticallysignificantdifferencesbetween the pre- and post-measurements on the psychological stress scale in favor of the post-measurement due to the effect of the counseling program.
The studyseeks to prepare an effective counseling program to alleviatepsychological stress amongthird-yearsecondaryschoolstudents, through the application of ascientificmethodology, researchprocedures, and a purposivesample of 80 studentsdistributedamong the thirdyear of secondaryschool. The questionnaire and a counseling program werereliedupon as a tool for collecting data. |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.subject |
فاعلية البرامج الإرشادية – الضغوط النفسية – الطور الثانوي The effectiveness of counseling programs - psychological pressures - the secondary stage |
en_US |
dc.title |
فعالية البرامج الإرشادية في التخفيف من الضغوط النفسية لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée