Résumé:
ملخص الدراسة :
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على العلاقة بين ثقافة المؤسسة الجامعية والثقافات الفرعية _دراسة ميدانية بجامعية الشهيد الشيخ العربي التبسي، حيث انطلقت هذه الدراسة من الاشكالية التالية : ما العلاقة بين ثقافة المؤسسة الجامعية والثقافات الفرعية ،حيث تضمنت هذه الدراسة ثلاثة فرضيات رئيسية على النحو التالي :
_يؤدي تبني النهج الديمقراطي في ادارة المؤسسة الى تشجيع المشاركة والتفاعل الاجتماعي بين الفاعلين في المؤسسة .
_تؤدي الاساليب التحفيزية التي تتبناها ادارة الجامعة الى تعزيز التفكير النقدي والابتكار.
_ تؤدي ثقافة التوازن بين العمل والحياة الشخصية الى تحسين التواصل والتفاعل الاجتماعي بين مكونات المؤسسة الجامعية .
حيث اعتمدنا على المنهج الوصفي في انجاز هذه الدراسة لانه يتماشى مع طبيعة الموضوع ،وكذا المسح بالعينة ،اذ تم اختيار عينة عشوائية عنقودية مكونة من 384 عضو من اعضاء الجامعة والمتمثلين في : الاساتذة والاداريين ،الطلبة والعمال ،كما قمنا باستخدام اداة الاستمارة كأداة رئيسية لجمع البيانات وكذلك استخدمنا أداةالملاحظة ،والمقابلة . و استخدام الرنامج الاحصائي spss لتفريغ وعرض البيانات .
وقد اظهرت الدراسة عاى وجود علاقة ذات دلالة احصائية بين ثقافة المؤسسة الجامعية " النهج الديمقراطي ،الاساليب التحفيزية ،ثقافة التوازن بين العمل والحياة الشخصية"والثقافات الفرعية "المشاركة والتفاعل الاجتماعي ،التفكيرالنقدي والابتكار ،التواصل والتفاعل الاجتماعي " بجامعة الشهيد الشيخ العربي التبسي .
Abstract:
This study aimed to identify the relationship between the culture of the university institution and subcultures, a field study at Larbi Tebesi University. This study started from the main question: What is the relationship between the culture of the university institution and subcultures? A field study at Larbi Tebessi University - Tebessa: This study included three main hypotheses, the first hypothesis being: Adopting a democratic approach in managing the institution encourages participation and social interaction among the actors in the institution. - The motivating methods adopted by the university administration lead to the promotion of critical thinking and innovation.
The culture of balance between work and - personal life leads to improved communication and social interaction among the components of the university institution.We followed the descriptive approach in completing this study because it is not consistent with the nature of the subject, as the sample was studied from university members, which were professors. Administrators. Workers. Students, so we used the form as the main tool for collecting data. We also used observation and interview tools, and we relied on a cluster random sample consisting of 384 university members. We also used observation and interview tools, and the study showed that there is a statistically significant relationship between the culture of the university institution: "the democratic approach. Mitigation methods. The culture of balance between work and personal life and subcultures. Participation and social interaction. Critical thinking and innovation. Communication and interaction." Social Studies at the University of Chahid Cheikh Larbi Tebessi