Résumé:
يهدف هذا البحث إلى اقت ا رح طريقة التدريب المدمج لتنمية بعض الصفات البدنية والمهارية لدى لاعبي كرة
القدم دون 15 سنة لفريق الجيل الرياضي لبلدية بئرمقدم الذي ينشط في القسم الجهوي ل ا ربطة عنابة، ونظ ا ر
لطبيعة البحث والمنهج المستخدم تم اختيار العينية بطريقة عم دية، حيث كان معدل أعمار لاعبين بين 14
و 16 سنة ومن هذا المنطق تتمثل فرضية البحث بأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي
والبعدي في تطوير الجانب المهاري للاعبين، وقد جرت هاته المدة بين شهر مارس وأفريل في ظروف جيدة،
حيث كان الملعب تحت تصرفنا لمدة أكثر من ساعتين، ومن خلال هذه الد ا رسة وبعد المعالجة الإحصائية
بواسطة SPSS بمقارنة الاختبار القبلي والبعدي تم التوصل الى الاستنتاجات التالية.
✓
توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي والبعدي لصالح الاختبار البعدي لتطوير مهارة
التمرير.
✓
توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي والبعدي لصالح الاختبار البعدي لتطوير مهارة
التصويب.
لذا يمكننا القول بان الألعاب المصغرة بشكل عام لها أهمية كبيرة في تطوير المها ا رت الأساسية لكرة القدم لأنها
تمثل التمارين الأقرب الى نشاط اللاعب في المبا ا رة، وبالتالي يقترح الباحثان ان هذه الطريقة من التدريب يجب
ان تخصص لها جزء كبير من الحجم الساعي في الدورة التدريبية، وان يتم اتخاذ الاحتياطات من حيث عدد
اللاعبين ومساحة اللعب ووقت التمرين...الخ.
Description:
This research aims to propose a blended training method to develop certain physical and skill attributes of football players under 15 years old from the sports team of Bir Mokadem Municipality, which plays in the regional division of Annaba League. Given the nature of the research and the methodology used, the sample was deliberately chosen, with the players' ages ranging between 14 and 16 years.
The research hypothesis posits that there are statistically significant differences between the pre- and post-tests in the development of the players' skills. This study was conducted between March and April under favorable conditions, with the field available for over two hours. Through this study and after statistical analysis using SPSS by comparing the pre- and post-tests, the following conclusions were reached:
✓
There are statistically significant differences between the pre- and post-tests in favor of the post-test for developing passing skills.
✓
There are statistically significant differences between the pre- and post-tests in favor of the post-test for developing shooting skills.
Therefore, it can be said that small-sided games, in general, are highly significant in developing basic football skills because they represent exercises closest to the player’s activity in a match. Thus, the researchers suggest that this training method should be allocated a significant portion of the training session time, with precautions taken regarding the number of players, playing area, training time, etc.
Keywords: Small-sided games, basic skills, skill attributes, football