Dépôt DSpace/Université Larbi Tébessi-Tébessa

الاتجاه البراغماتي في فلسفة جون ديوي التربوية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author جماع, أمينة
dc.date.accessioned 2022-04-21T17:29:49Z
dc.date.available 2022-04-21T17:29:49Z
dc.date.issued 2021-06-22
dc.identifier.uri http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/2987
dc.description The subject of this research is "The Philosophy of Education in John Dewey". The latter is considered the most important in pragmatic philosophy and through his experience in the philosophy of education has noticed that his opinion on education is far from his bank on philosophy, he considers the latter to be a general dream of education and he made of the two chased an important link with social life and he admits the change of philosophy in sense and function and he believes in the renewal of education in his fields, so that they take in imaginary and subjective considerations of metaphysics he made education a laboratory which is based on the verification of philosophical and educational concepts and the consideration of the philosophy of education is the use of the method of philosophy in the thought around questions of education and it was he who also showed that philosophy is a theory of education. en_US
dc.description.abstract موضوع هذا البحث "فلسفة التربية عند جون ديوي"، هذا الأخير الذي يعتبر من أهم رواد الفلسفة البراغماتية، فمن خلال خبرته الفلسفية التربوية الحظ أن نظرته للتربية بعيدة عن نظرته الفلسفية، إذ اعتبر هذه الأخيرة نظرية عامة في التربية وجعل كل منهما شديد الارتباط بالحياة الاجتماعية. فهو يقر بتغير الفلسفة في معناها ووظيفتها ويؤمن بتجدد التربية في مجالاتها حتى يأخذ كل منهما طابعه الفعلي والواقعي بعيدا على التصورات الميتافيزيقية حيث جعل التربية هي المخبر والمحك الذي يقف على صدق التصورات الفلسفية والتربوية ومدى نجاعتها واعتبر فلسفة التربية هي استخدام الطريقة الفلسفية في التفكير حول المسائل التربوية، كيف لا وهو الذي أكد على أن الفلسفة هي النظرية العامة في التربية. en_US
dc.title الاتجاه البراغماتي في فلسفة جون ديوي التربوية en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée