Dépôt DSpace/Université Larbi Tébessi-Tébessa

فينومينولوجيا الفن عند موريس ميرلوبونتي

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author رحال, محمد غفران
dc.date.accessioned 2022-04-22T10:28:59Z
dc.date.available 2022-04-22T10:28:59Z
dc.date.issued 2021-06-22
dc.identifier.uri http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/3030
dc.description This study deals with the issue of "art" from the point of view of the French philosopher "Maurice Merleau-Ponty", who directed his attention to research in "art" influenced by Husserl's phenomenology and renewed in it by integrating what he called the phenomenological body where he sees it as the primary site for knowing the world and considers the body as a subject and what it receives as a subject They cannot be separated. He did not come out of the idea of the body in his aesthetic theory, as the body is considered the mediator of expressing the world and our belonging to it, and this expression is represented in the artwork, where he went to link between language and art, considering that art is one of its methods. His philosophy of art is closely related to the art of drawing or photography, while not canceling the importance of other arts such as cinema and art of literature, and they are all an expressive process, and artwork differs from one artist to another and from one receiving to another because it is related to the body, subjective experience and cognitive ability en_US
dc.description.abstract تتناول هذه الدراسة مسألة " الفن" من وجهة نظر الفيلسوف الفرنسي " موريس ميرلوبونتي" الذي وجه اهتمامه نحو البحث في " الفن" متأثرا بفينومينولوجيا "هوسرل" ومجددا فيها بإقحامه ما سماه بالجسد الفينومينولوجي حيث يراه الموقع الأساسي لمعرفة العالم واعتبر ان الجسد كذات وما يستقبله كموضوع لا يمكن فصلهما . فلم يخرج من فكرة الجسد في نظريته الإستيطيقية فالجسد يعتبر الوسيط للتعبير عن العالم وعن انتمائنا له، وهذا التعبير متمثل في العمل الفني، حيث ذهب إلى الربط بين اللغة والفن، معتبرا ان الفن هو أحد أساليبها.ففلسفة الفن عنده مقترنة إلى حد بعيد بفن الرسم أو التصوير مع عدم إلغاء أهمية الفنون الأخرى كالسينما وفن الأدب، وتعتبر كلها عملية تعبيرية، كما يختلف العمل الفني من فنان إلى آخر ومن وتلقي إلى آخر لأنه متعلق بالجسد والخبرة الذاتية والقدرة الإدراكية. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject السينما ; الرسم; التصوير; الفن; الاستيطيقا ; الجسد الفينومينولوجي en_US
dc.title فينومينولوجيا الفن عند موريس ميرلوبونتي en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée