Dépôt DSpace/Université Larbi Tébessi-Tébessa

عنوان المذكرة أو الأطروحة العلاقات العامة ودورها في تحسين اداء العامالين بالمكتبات الجامعية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بكايري, التوفيق
dc.date.accessioned 2022-04-23T17:41:09Z
dc.date.available 2022-04-23T17:41:09Z
dc.date.issued 2021-06-15
dc.identifier.uri http//localhost:8080/jspui/handle/123456789/3066
dc.description The main objective of this study is to identify public relations and its role in improving the performance of employees of the central library of the University of Larbi Ben M'hidi - Oum El Bouaghi , and this study is a descriptive study for being it aims to monitor and describe the real role of public relations and therefore thedescriptive approach has been used because it is the most appropriate approach for descriptive studies, and as an organized scientific effort to obtain information and data to describe the phenomenon in question ,we also relied on the method of a comprehensive survey of all employees of the central library of the University of Larbi Ben M'hidi - Oum El Bouaghi and there are 56 offices,and Considering the means of data collection imposed by the nature of the subject being studied, and the nature of the research problem, we have tried as much as possible to control these means and use them well to achieve scientific accuracy and avoid errors such as bias and subjectivity to produce results of scientific value as the questionnaire was relied on to collect data,And we have come to the conclusion that the central library of the University of Larbi Ben M'hidi in Oum El Bouaghi is making many efforts through public relations activities to improve the performance of library workers and that the majority of employees are satisfied with the way the library treats them. en_US
dc.description.abstract الهدف الرئيسي من هذه الدراسة هو التعرف على العلاقات العامة ودورها في تحسين أداء العاملين بالمكتبة المركزية لجامعة العربي بن مهيدي ـ أم البواقي ـ ، وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية لكونها تهدف إلى رصد وتوصيف الدور الحقيقي للعلاقات العامة وبالتالي فقد استخدم المنهج الوصفي، لكونه المنهج الأكثر ملائمة للدراسات الوصفية وباعتباره جهداً علمياً منظماً للحصول على معلومات وبيانات لوصف الظاهرة موضوع البحث ، كما اعتمدنا على أسلوب المسح الشامل لكل العاملين بالمكتبــــــــــــــــــة المركزية لجامعة العربي بن مهيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدي بأم البواقي والبالغ عددهم 56 مكتبي ، وباعتبار وسائل جمع البيانات تفرضها طبيعة الموضوع المدروس، وطبيعة المشكلة البحثية، فقد حاولنا قدر الإمكان التحكم في هذه الوسائل و استعمالها بشكل جيد لتحقيق الدقة العلمية وتجنّب الأخطاء كالتحيّز والذاتية للخروج بنتائج ذات قيمة علمية حيث تم الاعتماد على استمارة الاستبيان لجمع البيانات .وقد توصلنا إلى أن المكتبة المركزية لجامعة العربي بن مهيدي بأم البواقي تبذل العديد من المجهودات من خلال نشاطات العلاقات العامة لتحسين أداء العاملين في المكتبة وأن أغلبية العاملين راضين عن الطريقة التي تعاملهم بها المكتبة . en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher جامعة العربي التبي en_US
dc.subject الكلمات المفتاحية" العلاقات العامة، المكتبات الجامعية، الأداء. المكتبة المركزية جامعة العربي بن مهيـــــــــــــــــــــــــــــــدي، ام البواقي. en_US
dc.title عنوان المذكرة أو الأطروحة العلاقات العامة ودورها في تحسين اداء العامالين بالمكتبات الجامعية en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée