Résumé:
هدفت الدراسة إلى معرفة نوع العلاقة الارتباطية بين مستوى اللياقة البدنية ومفهوم الذات البدنية لدى تلاميذ الطور الابتدائي بولاية تبسة. وكذا معرفة الفروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة ومفهوم الذات البدنية تعزى لمتغير الجنس لدى تلاميذ الطور الابتدائي بولاية تبسة، اعتمد الباحث جمع البيانات الاستبيان على المنهج الوصفي كونه المنهج الكثر ملاءمة لمثل هذه الدراسات، مستعملا أداة . والاختبارات البدنية والقياسات الجسمية على عينة قدرها 30 تلميذ من الطور الابتدائي بولاية تبسة، أسفرت الدراسة على نتائج تمثلت في لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة ومفهوم الذات البدنية لدى تلاميذ الطور الابتدائي تعزى لمتغير الجنس. في حين لوحظ وجد فروق ذات دلالة إحصائية في أحد مكونات اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة (اللياقة الحركية) لدى تلاميذ الطور الابتدائي تعزى لمتغير الجنس. إضافة أنه لا توجد علاقة ارتباطية بين اللياقة البدنية المرتبطة بالصحة ومكوناتها ومفهوم الذات البدنية لدى تلاميذ الطور الابتدائي
Description:
The study aimed to learn the type of correlation between the level of fitness and the concept of physical self in elementary pupils of tebessa State. As well as statistically significant differences in the level of physical fitness associated with health and the concept of physical subjectivity attributable to the sex variable of primary school pupils in tebessa State. Using the questionnaire data collection tool, physical tests and physical measurements on a sample of 30 pupils from the elementary stage of tebessa State, the researcher relied on the curriculum as the most appropriate curriculum for such studies. The results of the study were that there were no statistically significant differences in health-related fitness and physical selfunderstanding among primary pupils attributable to the sex variable. While statistically significant differences were observed in a health-related fitness component (motor fitness) in primary pupils attributable to the sex variable. Moreover, there is no correlation between health-related fitness and its components and the physical self-concept of primary students.