Résumé:
عنوان الدراسة : عالقة الدوافع باالستمتاع الرياضي لدى تالميذ الطور الثانوي.
أهداف الدراسة:
- التعرف على عالقة الدوافع الداخلية باالستمتاع الرياضي لدى تالميذ الطور الثانوي أثناء حصة
التربية البدنية و الرياضية.
- التعرف على عالقة الدوافع الخارجية باالستمتاع الرياضي لدى تالميذ الطور الثانوي أثناء حصة
التربية البدنية و الرياضية.
إشكالية الدراسة: هل للدوافع عالقة باالستمتاع الرياضي لدى تالميذ الطور الثانوي ؟
اإلجراءات المنهجية للدراسة الميدانية:
العينة: تكونت العينة من )50 )تلميذ و تلميذة.
المجال المكاني للدراسة: ثانوية قردي عرفة بلدية العقلة والية تبسة.
منهج الدراسة : المنهج الوصفي التحليلي.
أداة الدراسة : استبيان.
النتائج المتوصل إليها استنادا للجانب النظري والد ارسات السابقة:
- هنالك عالقة ارتباطية للدوافع الداخلية باالستمتاع الرياضي لدى تالميذ الطور الثانوي أثناء حصة
التربية البدنية و الرياضية.
- هنالك عالقة ارتباطية للدوافع الخارجية باالستمتاع الرياضي لدى تالميذ الطور الثانوي أثناء حصة
التربية البدنية و الرياضية.
أهم التوصيات:
- إجراء المزيد من البحوث و الدراسات الميدانية للتعرف على العالقة بين الدوافع و االستمتاع
الرياضي لدى تالميذ الطور المتوسط.
- إجراء المزيد من البحوث و الدراسات الخاصة باالستمتاع الرياضي.
Description:
The relationship of motives to sports enjoyment among secondary school students.
*Objectives of the study:
- Recognizing the relationship of internal motives to sports enjoyment among secondary school students during the physical education and sports class. - Recognizing the relationship of extrinsic motives to the sports enjoyment of secondary school students during the physical education and sports class.
*The problem of studying: Are motives related to the enjoyment of sports among secondary school students ?
-Methodological procedures for the field study:
-the sample:The sample consisted of (50) male and female students.
-The spatial field of study: GuerdiArfa High School, Municipality of El ogla, Tebessa Province.
-Study Approach: Descriptive analytical method.
-Study Tool: Survey. •Findings based on the theoretical side and previous studies: - There is a correlation between the internal motives and the sports enjoyment of the secondary stage students during the physical education and sports class.
- There is a correlative relationship of extrinsic motives to the sports enjoyment of secondary stage students during the physical education and sports class.
*The most important recommendations:
- Conducting more research and field studies to identify the relationship between motives and sports enjoyment among middle school students.
- Conducting more research and studies on sports enjoyment