Résumé:
تهدف هذه الدراسة لمعرفة أثر التدريس بأسلوب التعلم التعاوني على تحسين بعض المهارات الأساسية لنشاط كرة اليد للطور المتوسط فوجدنا أن للتدريس بأسلوب التعلم التعاوني أثر إيجابي على تحسين مهارة التمرير والاستقبال في نشاط كرة اليد كما أن لهذا التوع من التدريس أثر إيجابي على تحسين مهارة التنطيط، التصديوالتصويب في نشاط كرة اليد حيث اعتمدنا على هذا المنهج كونه الأكثر مناسبة لهذه الدراسة حيث استعمل الباحث أداة جمع البيانات والاستبيان والاختبارات البدنية والقياسات الجسمية على عينة قدرها 80 تلميذ في الطور المتوسط في بلديتي بئر مقدم وبوخضرة.
يمكننا القول أن سبب تفوق تلاميذ المجموعة التجريبية على تلاميذ المجموعة الضابطة في ما يخص تعلم المهارات الثلاث (التنطيط، التصدي والتصويب) في نشاط كرة اليد يعود إلى خصائص ومميزات التعلم التعاوني.
Description:
This study aims to find out the effect of teaching in a cooperative learning style on improving some basic skills of handball activity for the middle school. And correction in handball activity, where we relied on this approach as it is the most suitable for this study, where the researcher used the data collection tool, questionnaire, physical tests and anthropometric measurements on a sample of 80 middle school pupils in the municipalities of Bir Mokaddam and Boukhadra.
We can say that the reason why the students of the experimental group outperformed the students of the control group in terms of learning the three skills (dribbling, countering and shooting) in handball activity is due to the characteristics and advantages of cooperative learning.