Résumé:
طالقا مف أىمية األستاذ في نجاح منياج الجيؿ الثاني، سعينا مف خالؿ ىذه الدراسة الموسومة بػ: دراسة
تقويمية لمنهاج الجيل الثاني في التربية البدنية والرياضية من وجهة نظر أساتذة الطور المتوسط بوالية
تبسة إلى معرفة كيفية تقييـ أستاذ التربية البدنية والرياضية لمنياج الجيؿ الثاني في الطور المتوسط لوالية
تبسة، و قد تـ اختيار المنيج الوصفي باعتباره األنسب لمثؿ ىذه الدراسة التي كانت عينتيا مكونة مف 30
أستاذ. وقد اعتمدنا عمى تحميؿ نتائج دراسات سابقة وربطيا بفرضيات الدراسة الخاصة بنا، حيث قمنا بتحميؿ
كؿ فرضية عمى حدى واالستعانة بنتائج فرضيات الدراسات السابقة الموافقة لكؿ فرضية مف فرضياتنا
الثالث، وتوصمنا في األخير إلى أف منياج الجيؿ الثاني لو انعكاسات ايجابية عمى مادة التربية البدنية في
تنظيـ المعارؼ والمفاىيـ المييكمة ليا، وأيضا عمى أداء استاذ التربية البدنية والرياضية وكذلؾ تنمية مختمؼ
القيـ االجتماعية والمواطنة لدى تالميذ الطور المتوسط
Description:
Beginning with the importance of the professor in the success of the second generation
curriculum, we sought, through this study tagged with: an evaluation study of the second
generation curriculum in physical and sports education from the viewpoint of teachers of the
middle stage in the province of Tebessa, to know how to evaluate the professor of physical and
sports education for the second generation curriculum in the intermediate stage for a state
Tebessa, the descriptive approach was chosen as the most appropriate for such a study which
was appointed by 30 professors. We relied on analyzing the results of previous studies and
linking them to our own study hypotheses, where we analyzed each hypothesis separately and
used the results of the previous studies hypotheses corresponding to each of our three
hypotheses, and we finally found that the second-generation curriculum has positive
repercussions on the subject of physical education in organizing knowledge And structured
concepts, as well as the performance of a physical and sports education professor as well as the
development of various social values and citizenship among students of the middle stage