Résumé:
تهدف الدراسة إلى معرفة دور األنشطة الصفية داخل المؤسسات التربوية في التقليل من العنف
المدرسي، وتتمثل هذه األنشطة في حصة التربية البدنية والرياضية،باإلضافة النشاطات الداخلية التي تنظمها
المؤسسات مثل الدورات الرياضية بين األقسام في مختلف المنافسات الرياضية وتتم تحت إشراف مباشر من
األستاذ .وتمثل التساؤل العام في هل لألنشطة الصفية داخل المؤسسات التربوية دور في التقليل من العنف
المدرسي؟.
أعتمد على المنهج الوصفي الذي يراه الباحثان مناسبا لمثل هذه الدراسات كما تم إختيار العينة بطريقة
قصدية من بعض ثانويات والية تبسة والتي قدرت ب 15 أستاذ و 15 إداري وإعتمدنا على اإلستمارة كأداة
رئيسة في البحث تحتوي على 36 سؤاال ،وتمت معالجة البيانات المتحصل عليها بطريقة كمية عن طريق
اآلساليب اإلحصائية باإلضافة إلى األسلوب الكيفي من أجل تفسير النسب المتحصل عليها .
Description:
The study aims to find out the role of classroom activities within educational
institutions in reducing school violence ،These activities are represented in the
physical education and sports class, in addition to internal activities organized
by institutions, such as inter-departmental sports courses in various sports
competitions, and are carried out under the direct supervision of the
professor.The general question was whether classroom activities within
educational institutions have a role in reducing school violence?
I rely on the descriptive approach that the researchers consider appropriate
for such studies, as the sample was deliberately selected from some high schools
in the state of Tebessa, which was estimated at 15 professors and 15
administrators, and we relied on the form as the main tool in the research
containing 36 questions, and the data obtained were processed in a quantitative
way by statistical methods in addition to the qualitative method in order to
interpret the percentages obtained.