Résumé:
عنوان الدراسة:منهاج التربية البدنية والرياضة لمرحلة التعليم الثانوي بين الواقع والمأمول.
أهداف الدراسة: يتمثل الهدف الرئيسي من دراستنا فيما يلي:
التعرف على واقع تطبيق منهاج التربية البدنية والرياضية للمرحلة الثانوية
تساؤلالدراسة:ماهو واقع تطبيق منهاج التربية البدنية والرياضية للتعليم الثانوي؟.
منهج الدراسة: المنهج المستخدم هو المنهج الوصفي.
مجتمع الدراسة: يتمثل المجتمع الأصلي لدراستنا في أساتذة مادة التربية البدنية والرياضية على مستوى الطور الثانوي لولاية بسكرة، أما المجتمع المتاح فهم أساتذة المادة الموجودين على مستوى بلدية بسكرة، و المقدرين بـ 40 أستاذ مقسمين على 15 مؤسسة ثانوية للموسم الدراسي:2016 /2017.
الاجراءات الميدانية للدراسة:اعتمدت الدراسة على أداة استمارة استبيان موجه لأساتذة التربية البدنية والرياضية تحتوي كل منهما على (48 عبارة مقسمة على اربع مجالات الأهداف، المحتوى، التقويم والأنشطة التعليمية التعلمية ، تم التأكد من صدق المحتوى بعرض الأداة على المحكمين وتم حساب الصدق الذاتي وصدق الاتساق الداخلي باستخدام معامل ارتباط بيرسون ملخص الدراسة ،كما تم التأكد من ثبات الأداة باستخدام أسلوب التجزئة النصفية بأسلوب معامل الثبات ألفا كرونباخ مما جعل الأداة صالحة للدراسة، بعد جمع البيانات وتفريغها تم إدخالها في برنامج(SPSS) مع إجراء المعالاجات الاحصائية التالية: المتوسطات الحسابية التوزيعات التكرارية والنسب المئوية، الانحرافات المعيارية، مجموع الدرجات، الوزن النسبي.
أهم نتائج الدراسة:
لا يمكن تطبيق أهداف منهاج التربية البدنية والرياضية للتعليم الثانوي على أرض الواقع.
لا يمكن تطبيق محتوى منهاج التربية البدنية والرياضية للتعليم الثانوي على أرض الواقع.
لا يمكن تطبيق عملية التقويم وفق منهاج التربية البدنية والرياضية للتعليم الثانوي على ارض الواقع.
أهم توصيات الدراسة:
اعادة النظر في كيفية طرح منهاج التربية البدنية والرياضية لمرحلة التعليم الثانوي ذلك بتسليم المهام للمختصين من مفتشي التربية الوطنية وبعض الأساتذة، وبعض المختصين النفسانيين والاجتماعيين من مختلف الولايات لمراعاة خصائص كل منطقة على حدة.
وجوب تأطير الأساتذة بطريقة سليمة تتماشى وقدرات التلاميذ، لأن نوعية التكوين ونقصه أثناء الخدمة لم يساعد أساتذة المادة على الربط بين بيداغوجيا الاهداف وبيداغوجيا الكفاءات علما أن مدخل الكفاءات في التعليم منظورا غير مستقل عن منظور التدريس بالأهداف.
إعادة النظر في الحجم الساعي لمادة التربية البدنية والرياضية، لأن الوقت المخصص الحالي لا يكفي لتحقيق أهداف المادة على أرض الواقع، ذلك بمراعاة عدد أسابيع التدريس باختلافها من منطقة لأخرى، (كالمناطق الصحراوية التي تمتاز بصيف حار جدا، حيث أشارت بعض الدراسات إلا أن أساتذة هاته المناطق لا يمكنهم العمل ميدانيا في شهر سبتمبر و نهاية شهر أفريل)، لا تساعد على تحقيق الأهداف المرجوة من منهاج التربية البدنية و الرياضية للتعليم الثانوي.
Description:
The study’s title: the curriculum of the physical education and sport in the secondary school; reality and aimed perspective.
The study’s objectives:
The principle objective in this study is:
Identifying the reality of the applying the physical education curriculum in secondary school.
The study’s problem: what’s the reality of applying the curriculum of the physical & sport education?
The study’s approach: the descriptive approach.
The study’s community (sample) : the original community of our study is consisted of teachers of physical education and sport in secondary school in the wilaya of Biskra, but the available community is consisted of the teachers of physical education and sport who are in Biskra city; they are 40 divided into 15 establishment during the academic year: 2017/2018.
The principle procedures of the study: The study used one method a questionnaire given for teachers of physical education and sport each one (questionnaire) involves 48 statements divided into four domains objectives, content, evaluation and the didactic activities, then checking the credibility of the content by testing the procedure on the juries and calculating the self-credibility and the internal consistency using Pearson’s correlation coefficient summarized study, as well as it was confirmed that the procedure was maintained to be accurate to study by using the half-way method using the Alpha-Cronbach method, after data collecting and unloading then inserting it in the SPSS program using the following statistical treatments: Mathematical averages Frequency distributions, percentages, Standard Deviations, Total scores relative weight.
The most important results of the study:
We cannot apply the physical education and sport curriculum objectives for secondary school in reality
We cannot apply the content of the physical education and sport curriculum in reality.
We cannot apply the evaluation system of the physical education and sport curriculum in reality.
The main recommendations of the study:
Reconsidering the manner of editing the curriculum concerning the physical education and sport for secondary school, and that by giving the responsibility for inspectors of national education and some teachers, and some psychologists and sociologists from different regions (of Algeria) taking in considerations the characteristics of each region separately.
The obligation of a good training for teachers in a suitable way with the students’ abilities, because the training category and its lack during work can’t help teachers to connect between the objectives’ pedagogy and competencies’ pedagogy knowing that the introduction of competencies in the didactic is not independent from objectives’ didactic.
Reconsidering the time volume for physical education and sport, because the current allotted time is not sufficient for achieving the objectives in reality, and this if we consider the number of weeks of actual work and its difference from one region to another (like the southern (saharian) regions that are very hot, teachers in these mentioned areas can’t work in the field during September and the end of April), it doesn’t help to achieve the aimed objectives according the physical education and sport curriculum for secondary school.